Lotte doet het: haar eigen sustainable kidswebshop lanceren in Singapore

by Lotte Middelbosch-Klomp 02.06.2017

In mijn vorige column vierde ik feest vanwege het eindelijk ontvangen van mijn werkvergunning. Maar toen begon eigenlijk pas het echte werk… Na lang aandringen van de lieve dames bij Holistik wordt het dan toch tijd om een en ander uit de doeken te doen van mijn professionele plannen, hier in Singapore.

Lotte doet het: haar eigen sustainable kidswebshop lanceren in Singapore

De stap naar Singapore betekende namelijk ook het einde van mijn job bij Oona Amsterdam als PR manager. Met pijn in mijn hart, want ik mis mijn lieve ex collega’s nog elke dag. Het PR’en zit ondertussen in mijn genen. Maar toch wilde ik stiekem al heel lang iets voor mezelf opzetten. In Nederland (met een hypotheek waar je U tegen zegt) durfde ik niet zo goed. Nu verkeer ik in een luxepositie waarbij ik niet hoef te werken. Vandaar dat ik mezelf voor mijn kop zou slaan als ik het nu niet ga proberen. Mama zijn is echt hartstikke leuk en ik geniet enorm van de hoeveelheid tijd die ik nu kan spenderen met Moos, maar let’s be honest: na 1000x een ‘super-airplane-motor-snowscooter’ van LEGO te hebben gebouwd ben je ook wel toe aan iets anders.

Uitvinding concept store

In Nederland had ik de droom al om een soort concept store op te richten, waar unieke persoonlijk geselecteerde merken worden verkocht. En waar je ook heerlijke organic taartjes eet en een rechtsom gedraaide, volledig verantwoorde Latté drinkt. Ruim zes jaar geleden begon ik al aan meerdere bedrijfsplannen (dat was dus voor dit soort winkels in Amsterdam als paddenstoelen uit de grond groeiden). Ik wil heus niet beweren dat ik het begrip ‘concept store’ een soort van bedacht heb, maar toch haha. Zoals gezegd, no guts no glory en die guts had ik toen dus niet en honderdduizend anderen blijkbaar wel. Fair enough.

PR manager lifestyle merken

Terug naar Oona, waar ik vijf jaar verantwoordelijk was voor een aantal van de lifestyle merken binnen de agency (er is geprobeerd me in te wijden in de mode pers, maar dat bleek geen match made in heaven). Kindermerken waren wel mijn ding, zelfs al voordat ik mama werd van Moos. Grote en kleine merken heb ik binnen mijn portfolio gehad en langzaam ontstond het idee om die ‘concept store droom’ toe te passen op kids en ouders. Helaas bleek ik wederom niet de enige met deze gedachte, dus de droom ging weer even on hold en kreeg ik Moos.

Lotte Singapore tiny crab stories

Tot we naar Singapore verhuisden en ik nergens leuke no fast fashion kinderkleding en merken kon vinden voor Moos. Winkelen vond ik vreselijk, want opgeslokt op zaterdag in een gigantische mall met een bloedchagrijnig kind is niet echt mijn lievelings… Dus ik ging op zoek naar online kidsstores met unieke, duurzame kleding. Wederom onvindbaar! 1 + 1 = 2 en dus werd het mijn missie om te zoeken naar unieke kindermerken waar niet iedereen in loopt in Singapore. Het kon toch niet zo zijn dat het fenomeen kids concept stores hier nog niet ontdekt was… Ik las elk onderzoek over e-commerce in Zuid-Oost Azië (ze lopen dus mega achter op de rest van de wereld), speurde de Singaporese influencers af op Instagram (ik kreeg bijna een Instagram verbod van Jarno) en googelde tot ik een ons woog. Maar niks zoals ik in Nederland gewend was. Dus ik huurde een co-working space in hartje Chinatown, contacteerde mijn lievelingsmerken in Nederland om te zien of er animo was in Singapore te lanceren en begon te tikken aan een bedrijfsplan om een online kinderconcept ‘merk’ op te richten. Gericht op Aziatische millennial ouders (oftewel hipsters) die hun keuze voor (kinder)merken baseren op originaliteit, duurzaamheid, innovatie en creativiteit en meer kijken naar het verhaal achter een product of merk. Het moest een interactief digitaal platform worden met een eigen merkidentiteit waar mijn doelgroep zich mee kan identificeren.

Money money money!

Na drie maanden was dat plan eindelijk af. Alleen toen bleek dat het niet langer mogelijk was een (vrij vertaald) eenmanszaak op te zetten als expat. CRAP. Maar na drie maanden tikken ging ik echt niet zo makkelijk opgeven. Een private limited (Lees: BV) moest het worden. Ik ging op zoek naar investeerders en heel veel hulp. Ik moest namelijk een local secretary en een local director in dienst hebben. Anders ging het feest niet door. Thank god voor SIB-Asia (tip voor als je ooit een bedrijf wil starten in Singapore) die me door alle administratieve rompslomp hebben gesleurd. Nu alleen nog ‘even’ geld verzamelen…Onze bruiloft vorige jaar zoog onze spaarrekening leeg, dus mijn opties waren ietwat gelimiteerd. Gelukkig heb ik geweldige ouders en de beste man van de wereld die wel als aandeelhouders wilden optreden.

Tiny Crab Stories

Lotte Singapore tiny crab storiesGeld binnen, werkvergunning binnen, let’s do this! Ik kocht een eerste voorraad van de merken met wie ik het liefst wilde werken, vroeg mijn lieve papa een logo te ontwerpen, nam contact op met mijn eerste keus webdesigner en bedacht een naam: Tiny Crab Stories. Tiny, omdat het uiteindelijk gaat over kids. Stories, omdat het een interactief digitaal platform is en Crab, omdat dit idee ontstaan is in Singapore (waar de local dish ‘Chili crab’ is). En ook een beetje omdat Moos een badass crabdance doet (de krab is een beetje onze familie mascotte geworden).

Nu is het wachten op het afronden van de website. Daarbij ben ik druk bezig met het ontwikkelen van een brand identiteit (jaja, volg instagram) en alle organisatorische activiteiten die ook horen bij het hebben van een eigen bedrijf. Volg tinycrabstories.com om op de hoogte te blijven van de lancering – want ik ben reuze benieuwd naar alle feedback straks! En jullie kunnen in Nederland heus ook bestellen hoor, just saying… 

Nooit meer iets missen van Holistik? Vergeet dan niet onze Facebook-pagina te liken en je in te schrijven voor onze Newsletter.

Wil je meer van Lotte’s avonturen lezen? Check dan haar vorige columns:
Een ode aan haar lieve man Jarno
Expat girl Lotte maakt de balans op in Singapore
Post uit Singapore: Lotte’s zoontje van 2 zingt Chinees
Expat girl in Singapore: 2 dagen na haar bruiloft liet Lotte alles achter
Een sociaal leven opbouwen in Singapore: Lotte doet het

  • Vond je dit een leuk artikel? Deel het via:

You may also like

NIEUWSBRIEF
Schrijf je in voor onze newsletter & never miss a single story. We houden je op de hoogte!
INSCHRIJVEN