3 redenen waarom wandelen in het bos méga gezond is

by Evelyn van Hasselt 13.06.2016

Er was een tijd dat ik wandelen super suf vond. Inmiddels denk ik daar anders over. Niet dat ik een stapel afritsbroeken in de kast heb liggen en er hiking schoenen onder de kapstok staan, maar ik loop toch zeker twee à drie keer in het Vondelpark of Amsterdamse Bos. Wandelen – en dan vooral in de natuur – is namelijk goed voor zo’n beetje alles. 

3 redenen waarom wandelen in het bos zo gezond is

Wat me op een yogamatje of met mediteren toch niet helemaal lukt, krijg ik wel voor elkaar door een wandeling: pure ontspanning. Vooral als ik in een groene omgeving loop en minstens 15 minuten geen ander levend wezen tegen kom. Dat ik zo opknap van wandelen zit niet in mijn hoofd, maar is ook wetenschappelijk bewezen. De 3 belangrijkste redenen om al wandelend een dosis green energy op te snuiven vind je hier:

1) Wandelen gezond voor je stemming

Mensen die regelmatig in een groene omgeving te vinden zijn hebben minder last van depressieve gevoelens. Uit een onderzoek van de Universiteit van Essex in Engeland blijkt dat depressieve gevoelens na 6 lange boswandelingen met 70% afnamen en het zelfvertrouwen met 80% toenam.

2) Je ademt natuurlucht in

Japanners hebben een woord voor je in de natuur bevinden: Shinrin-Yoku of “bos baden”. Japanse onderzoekers kwamen tot de ontdekking dat de positieve, lichamelijke effecten van de natuur komen door het inademen van boslucht. Door de  natuurlijke biodiversiteit zit de lucht in een bos vol met goede bacteriën, essentiële plantaardige oliën en negatief geladen ionen. Het inademen ervan is goed voor je weerstand. De term ‘gezonde boslucht’ heeft dus werkelijk een betekenis.

3) Wandelen gezond tegen stress

Uit een groot Frans onderzoek onder een groot aantal boswandelaars is gebleken dat wandelen in de natuur stress verlaagt. Deelnemers aan dit onderzoek moesten iedere dag een dertig minuten durende boswandeling maken. Na iedere wandeling werd hun speeksel onderzocht op het stresshormoon cortisol. Al na drie wandelingen nam de hoeveelheid cortisol af en hadden de deelnemers het gevoel weer helemaal tot rust te zijn gekomen.

Als het regent en ik echt geen zin heb om te wandelen weet ik mezelf vaak toch te motiveren met deze 3 steekhoudende argumenten. Hopelijk helpen ze ook jou!

Bron: Sciencealert

Vond je dit een leuk artikel? Deel het!

Gerelateerde artikelen

NIEUWSBRIEF
Vul hieronder jouw e-mailadres in en wij sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen!
INSCHRIJVEN