PMS, PCOS en endometriose: zo kun je deze vrouwenklachten helpen verminderen 

by Karlijn Hoebe 16.04.2018

Het aantal vrouwen met PMS, PCOS en endometriose neemt helaas schrikbarend toe. Maar wat hebben ze met elkaar gemeen en wat valt er aan de klachten te doen? Alle drie wijzen ze op een disbalans in de hormoonhuishouding, met de nadruk op een verstoring in de geslachtshormonen. Belangrijk om te weten is dat je hormoonhuishouding vooral wordt beïnvloed door: voeding, stress, beweging, slaap, ontspanning en toxiciteit. Mocht jij dus één van de vele vrouwen zijn met hormonale klachten dan kun je, door aanpassingen te maken op één of meer van deze gebieden, zelf invloed uitoefenen op je hormoonhuishouding om zo meer in balans te komen. We vroegen orthomoleculairtherapeut en hormoonspecialist Karlijn Hoebe om advies. 

PMS, PCOS en endometriose: zo kun je deze vrouwenklachten helpen verminderen

Karlijn: Wanneer je jouw hormonen weer in balans wilt krijgen, is het van belang dat je stap voor stap te werk gaat en niet alles in één keer ‘perfect’ wilt doen. Meestal is er daar waar je het minste aandacht aan besteedt juist de grootste winst te halen is. Het zijn de kleine veranderingen die je maakt die je op de lange termijn een groot resultaat geven.

Belang van gezonde darmen

Karlijn HoebeGezonde darmen liggen aan de basis voor een evenwichtige hormoonhuishouding. Wanneer er sprake is van een disbalans in de darmen dan worden de voedingsstoffen die je binnenkrijgt, vanuit je voeding en eventuele aanvullende voedingssupplementen, minder goed of zelfs niet opgenomen. En juist deze voedingsstoffen zorgen ervoor dat het hele proces van aanmaak, transport en elimineren van hormonen goed verloopt. Een tekort aan één of meerdere voedingsstoffen kan er toe leiden dat er ergens in dit proces wat wordt geblokkeerd met alle gevolgen van dien. Een disbalans in de darmen kan onder andere worden veroorzaakt door: voeding wat je lichaam niet goed kan verwerken, een overgroei aan slechte bacteriën, een tekort aan goede bacteriën (probiotica), schimmels, gisten en/of parasieten. Een darmonderzoek aan de hand van feaces-materiaal en/of een voedselintolerantietest kan dit uitwijzen en een mooi uitgangspunt voor een gericht plan van aanpak.

De invloed van stress

 We weten allemaal wel dat langdurige stress niet goed voor ons is, maar toch onderschatten we vaak nog de enorme rol die stress heeft in hormonale klachten. Bij PMS, PCOS en endometriose is er in de meeste gevallen sprake van een disbalans in de geslachtshormonen oestrogeen en progesteron. Vaak is er een teveel aan oestrogeen en/of een tekort aan progesteron, dat ook wel oestrogeendominantie wordt genoemd. Wanneer de klachten het gevolg zijn van oestrogeendominantie, dan is het belangrijk om de hoeveelheid oestrogeen omlaag te krijgen en/of de hoeveelheid progesteron omhoog. Welke rol speelt stress hierin? Wanneer je stress ervaart dan moet er meer van het stresshormoon cortisol worden aangemaakt en wordt de progesteron in je lichaam hiervoor gebruikt. Op deze manier kan een teveel aan stress dus leiden tot een disbalans in de geslachtshormonen en ten grondslag liggen aan PMS en PCOS klachten. 

Voeding en ondersteunende voedingssupplementen

Zoals eerder benoemd zijn voldoende voedingsstoffen essentieel voor een goede gezondheid en evenwichtige hormoonbalans. Een gevarieerd voedingspatroon met zoveel mogelijk natuurlijke en onbewerkte producten is de beste manier om een zo breed mogelijk spectrum aan voedingsstoffen binnen te krijgen. Wanneer er echter sprake is van een hormonale disbalans, dan is gezonde voeding alleen vaak niet meer voldoende. Om de disbalans in je lichaam te herstellen heb je dan een hogere behoefte aan bepaalde voedingsstoffen nodig om zo het zelfgenezend vermogen in het lichaam te stimuleren. Het gebruiken van ondersteunende voedingssupplementen kunnen daarbij een uitkomst zijn. Laat je echter goed informeren door een natuurarts of orthomoleculair therapeut. Jouw behoefte hangt namelijk helemaal af van jouw klachtenbeeld en huidige situatie. Nog te vaak wordt over voedingssupplementen gezegd ‘baat het niet, dan schaadt het niet’, met als gevolg dat veel mensen zelf gaan experimenteren. Sommige, met name synthetische, voedingssupplementen kunnen echter wel degelijk nadelige gevolgen met zich meebrengen. De juiste vorm en dosering van voedingssupplementen is daarom essentieel en vraagt om maatwerk. 

Lief voor je lever

Je lever is verantwoordelijk voor de ontgifting in je lichaam. Een verminderde ontgiftingscapaciteit van je lever ontstaat ondermeer door verkeerde voeding, alcohol of medicatie zoals de anticonceptiepil. Let daarom op met de hoeveelheid alcohol en gebruik alleen medicijnen als het echt noodzakelijk is. Een andere belangrijke functie van je lever is het afbreken van hormonen zoals oestrogeen. Hoe slechter je lever in staat is om oestrogenen waarvan de werking niet meer nodig is af te breken, hoe meer oestrogeen zich in je lichaam opstapelt. Hierdoor raakt de balans tussen oestrogeen enerzijds en progesteron en testosteron anderzijds verder verstoord. Door regelmatig kruisbloemgroente te eten, help je je lever om het oestrogeen dat afgebroken moet worden ook echt af te breken. Tot de kruisbloemgroenten behoren o.a.: bloemkool, broccoli, boerenkool, Chinese kool, radijs, rode kool en rucola. 

De juiste vorm van beweging

Net als met gezonde voeding, weten we ook allemaal dat voldoende lichaamsbeweging bijdraagt aan onze gezondheid. Echter zijn we ons er vaak niet van bewust dat ook de juiste juiste vorm van lichaamsbeweging van belang is. Dit is namelijk niet voor iedere persoon gelijk. Welke vorm van lichaamsbeweging er voor jou het beste werkt hangt af van je huidige gezondheidstoestand en hormoonbalans. Bij vrouwen met klachten die wijzen op oestrogeendominatie kan een aantal keren in de week krachttraining erg effectief. Wanneer er bij jou sprake is van hoog cortisolgehalte dan is het beter om een wat meer rustige vorm van beweging te doen, zoals yoga of wandelen/fietsen op een rustig tempo. Landurige cardio-training kan dan teveel van je lichaam vragen waardoor er nog meer cortisol wordt geproduceerd en de hormoonhuishouding nog meer uit balans wordt getrokken. Meer sporten en bewegen is per definitie dus niet altijd beter. Voldoende ontspanning is net zo belangrijk als inspanning. Uiteindelijk gaat het, zoals met alles, weer om de juiste balans.

Voldoende nachtrust

Slecht slapen komt bij veel vrouwen voor, terwijl een goede nachtrust juist essentieel is voor je gezondheid én een gezonde hormoonbalans. Tijdens de slaap gebeurt er veel in je lichaam: het immuunsysteem wordt actief, maar ook je hormonale systeem, zenuwstelsel en een goede werking van de hersenen zijn afhankelijk van een goede nachtrust. Heb je last van hormonale klachten weet dan dat het goed is om ook je slaappatroon eens onder de loep te nemen. Slaappillen kunnen helpen, maar ook verslavend werken en vervelende bijwerkingen geven. De juiste voeding, beweging in de buitenlucht en voldoende ontspanning kunnen de nachtrust verbeteren. Geen koffie, zwarte thee en chocola na 14.00 uur kan ook helpen, omdat het lichaam dan voldoende tijd heeft om de cafeïne af te breken. De aanmaak van melatonine wordt verstoord o.a. door ’s avonds naar blauw licht te kijken. Stop daarom minimaal één uur voordat je gaat slapen met televisie kijken of bezig zijn op je computer, tablet of smartphone.

Verwerk je gevoelens en ervaringen

Volgens de Nederlandse Vereniging voor Gynaecologie spelen bij een deel van de vrouwen die last hebben van hormonale klachten, zoals PMS, onderdrukte gevoelens en ervaringen een rol. Dit kan bewust zijn, maar ook onbewust. Daarom is het zelfs noodzakelijk om gevoelens en ervaringen te verwerken, ook al is dat niet altijd makkelijk!

Mis nooit meer iets van Holistik!

Schrijf je met de knop hieronder in voor onze newsletter & never miss a single story.
Ja, houd mij op de hoogte!

Vermoed jij of weet jij dat er bij jouw sprake is van een hormonale disbalans? Door middel van jouw klachtenbeeld en – indien nodig – aanvullend laboratoriumonderzoek kan ik een persoonlijk adviesplan voor je opstellen op het gebied van voeding, suppletie (indien nodig) en aanvullende leefstijladviezen. Naar behoefte kan ik je begeleiden in het toepassen van de adviezen, zodat je daadwerkelijk resultaat weet te bereiken en te behouden. Ik heb een praktijk voor orthomoleculaire therapie in Amsterdam, maar bied mijn diensten ook online aan. Bij een aanvullende zorgverzekering wordt een consult gedeeltelijk vergoed. Voor meer informatie kan je contact met me opnemen via info@karlijnhoebe.nl. Zie ook karlijnhoebe.nl

Vond je dit een leuk artikel? Deel het!

Gerelateerde artikelen

NIEUWSBRIEF
Vul hieronder jouw e-mailadres in en wij sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen!
INSCHRIJVEN
Gratis Video's
Vul hieronder jouw e-mailadres in en krijg gratis toegang tot alle yoga video's!
INSCHRIJVEN
NIEUWSBRIEF
Vul hieronder jouw e-mailadres in en wij sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen!
INSCHRIJVEN