Dit is waarom we ons niet meer gek laten maken door fitgirls

by Karlijn Visser 13.10.2017

Fitgirls. Ze zijn er in alle leeftijden en vormen een hot topic. Er gaat geen dag voorbij of we worden blootgesteld aan vrouwen die aan de wereld laten zien wat eindeloze sportschema’s en strakke eetregimes hen uiteindelijk hebben opgeleverd: een killerbody. Wat opvalt is dat glossy magazines deze strakke lijven maar wat graag in beeld brengen. Sla de LINDA van laatst maar eens open voor een uitgebreide fotoreportage van Estelle Cruijff, die na 8 maanden ploeteren het lijfje heeft van een 14-jarige. Maar wat is het effect van al die fitte plaatjes op het beeld dat we hebben van onze eigen lijf? Epigenetisch psycholoog Emilie Koppius – gespecialiseerd in externe factoren die bijdragen aan stress – legt het uit.

Dit is waarom we ons niet meer gek moeten laten maken door fitgirls

emilie koppius, killerbodyOnze voorouders hadden vast de zenuwen gekregen van de overload aan informatie die wij dagelijks te verwerken krijgen. Het nieuws, televisie, internet, social media en mails. De informatie blijft binnen stromen. We verwerken tegenwoordig meer prikkels op één dag dan mensen in 1800 in een heel jaar. Door deze technologische vooruitgang krijgen we grote hoeveelheden informatie te verwerken over de activiteiten én lichamelijke proporties van onze medemens. Volgens psychologe Emilie neemt deze ontwikkeling onrealistische proporties aan met als gevolg dat we enigszins zijn doorgeslagen in het nastreven van ons ideale zelf.

Wat kan er met jezelf gebeuren als je vaak naar killerbodies kijkt?

Emilie: Het is bekend dat wanneer wij regelmatig op (social) media kijken onze eigenwaarde daalt. De onzekerheid stijgt en er kunnen gevoelens van leegte en jaloezie opspelen. Kort gezegd; het geeft ons stress! Stress is eigenlijk niets meer dan een eeuwenoud beschermingsmechanisme van ons lichaam voor de buitenwereld. Wanneer jij je begeeft in een stressvolle situatie, ga je je richten op de externe wereld. Je wordt alert en alle aandacht gaat naar de bescherming van het ‘ik’. Voor jouw lichaam geldt: stress = stress. Het kan dus geen onderscheid maken of er een leeuw in de hoek van de kamer staat of dat het wordt opgejaagd door het zien van een overload aan killerbodies. In beide gevallen worden dezelfde stofjes in het lichaam vrijgelaten voor extra energie om te kunnen vechten of wegrennen.

Is die stress dan echt zo slecht voor je?

Emilie: Integendeel. Het is misschien wel het meest belangrijke overlevingsmechanisme dat er is. Met stress is helemaal niets mis, mits het lichaam daarna maar voldoende rust krijgt om te herstellen. Het is belangrijk te realiseren dat je lichaam niet gemaakt is om een continue overload aan stressprikkels te verwerken. Deze continue blootstelling kan namelijk leiden tot mentale en lichamelijke klachten als een burn-out, depressie, mentale problemen, etc.

Als dit stress veroorzaakt, waarom blijven we dan kijken naar killerbodies?

Emilie: Stoppen is makkelijker gezegd dan gedaan. Je lichaam produceert allerlei chemische stofjes wanneer je stress hebt. Een belangrijk stofje in dit proces is adrenaline. Adrenaline zorgt voor een gevoel van extra energie en dat kunnen wij goed gebruiken. Veel mensen leven tegenwoordig met een lage voorraad aan energie vanwege de continue blootstelling aan stress. Hoewel de meesten denken dat verslaving alleen kan optreden bij middelen zoals cafeïne, drugs, alcohol en suiker, kunnen we dus ook verslaafd raken aan adrenaline. En daarmee zijn we indirect verslaafd aan de prikkels die dit stofje tot uiting doen komen. In dit geval blootstelling aan fitgirls. Paradoxaal genoeg hebben wij de neiging om onszelf continu vrijwillig bloot te stellen aan prikkels die negatieve emoties oproepen zoals jaloezie, daling van de eigenwaarde en gevoelens van leegte in ruil voor een stoot energie. Want zeg nou zelf, je hebt vast wel eens met tegenzin op Facebook gekeken? Van te voren wist je eigenlijk maar al te goed dat je er geen voldaan gevoel uit zou halen.

En wat kunnen we er aan doen?

Emilie: Ondertussen ben je je er misschien al iets meer bewust van dat jij mogelijk ook verslaafd bent aan het kijken naar fitgirls. Het begrijpen en erkennen zijn de eerste stappen in de goede richting. Net zoals bij iedere andere verslaving, begint de oplossing uiteindelijk bij tijdelijke onthouding, tot het lichaam hier niet meer naar vraagt. Hoe onwennig dit ook mag voelen. Meditatie kan je bijvoorbeeld helpen om de weg naar binnen te versterken en om onbewuste gedachtes aan te pakken. Uiteindelijk merk je dat zodra je dichter bij jezelf komt, je een stuk vrolijker bent zonder het staren naar al die eindeloze killerbodies. Tip: De app Freedom is een perfecte tool die je helpt je social media gebruik te beperken op al je apparaten.

Mis nooit meer iets van Holistik!

Schrijf je met de knop hieronder in voor onze newsletter & never miss a single story.
Ja, houd mij op de hoogte!

Emilie Koppius is psycholoog met een specialisatie in de orthomoleculaire geneeskunde en epigenetica. Dit houdt in dat zij kritisch kijkt naar de externe factoren die bijdragen aan stress in het lichaam. Relatie- of werkproblemen kunnen hier aan bijdragen, maar ook de keuzes die jij maakt met betrekking tot voeding, geneesmiddelen en leefstijl. Deze externe factoren kunnen meer invloed hebben op je mentale en fysieke gesteldheid dan je in eerste instantie zou verwachten. Dankzij de holistische werkwijze die Emilie hanteert worden zowel de specifieke mentale als fysieke stressfactoren in kaart gebracht. Benieuwd naar wat Emilie voor jou kan betekenen? Zie voor meer informatie emiliekoppius.com

Vond je dit een leuk artikel? Deel het!

Gerelateerde artikelen

NIEUWSBRIEF
Vul hieronder jouw e-mailadres in en wij sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen!
INSCHRIJVEN