Waarom je eigenlijk nu zou moeten beginnen met vitamine D slikken

by Evelyn van Hasselt 07.10.2016

Net als een plant heb je als mens een flinke dosis daglicht nodig. Onder invloed van zonlicht maakt je lijf namelijk vitamine D aan. Nu de dagen korter worden is extra vitamine D slikken zeker geen overbodige luxe. Vooral als somberheid op de loer ligt…

Nu beginnen met vitamine D slikken

In Nederland schijnt de zon gemiddeld 5 maanden per jaar krachtig genoeg om voldoende vitamine D aan te maken in je lichaam. Een snel rekensommetje leert dat je dus 7 maanden per jaar (van september tot en met maart) te maken hebt met een tekort aan zonlicht. In die periode staat de zon relatief laag en is er onvoldoende UVB straling om je huid te veranderen in een vitamine D-fabriek. Dit weekend naar de drogist fietsen voor een potje supplementen is dus lang geen gek idee. Maar waarom is het dan eigenlijk zo belangrijk om je vitamine D-gehalte op peil te houden?

Mis nooit meer iets van Holistik!

Schrijf je met de knop hieronder in voor onze newsletter & never miss a single story.
Ja, houd mij op de hoogte!

Het belang van vitamine D

Strikt genomen is vitamine D eigenlijk geen vitamine maar een hormoon. Je lijf kan het namelijk zelf aanmaken met behulp van zonlicht. Het cholesterol in je huid neemt zonlicht op en transporteert dat naar je nieren en lever. Daar wordt het omgezet in vitamine D. Een bekende eigenschap van vitamine D is dat het je botten en tanden versterkt. Daarbij is het goed voor de opname van calcium uit voeding, verhoogt het je vruchtbaarheid en zijn er onderzoeken die aantonen dat vitamine D beschermt tegen hart- en vaatziekten. Ook zijn er steeds meer aanwijzingen voor een verband tussen je stemming en vitamine D. Zo blijkt dat mensen die voldoende vitamine D binnen krijgen minder vaak last van depressieve klachten dan mensen die weinig van deze belangrijke vitamine hebben. Vermoedelijk verlaagt een vitamine D-tekort het serotoninegehalte, een stofje in de hersenen dat belangrijk is voor je geluksgevoel.

Supplementen

Nu kun je gelukkig wat extra vitamine D bijslikken in de vorm van een supplement. Maar welk type vitamine D moet je dan hebben? Vitamine D1, D2, D3, D4 of toch D5? Bij het beantwoorden van deze vraag zoomen we in op D2 en D3. Deze 2 typen blijken namelijk het belangrijkst te zijn voor mensen. Vitamine D2 (ergocalciferol) kan niet door je lichaam worden aangemaakt. Je kunt het wel binnen krijgen via voeding zoals kaas en paddestoelen. Vitamine D3 (cholecalciferol) maak je wél zelf aan wanneer ultraviolette zonnestraling op je huid terecht komt. Als vitamine D2 en D3 het meeste doen voor je gezondheid, welke van deze twee kies je dan als je straks voor het schap staat? Volgens de Amerikaanse professor Laura Armas is vitamine D3 zo’n 4 keer effectiever dan D2. Op ons badkamerplankje staat dus een potje vitamine D3. Met een dagelijkse dosis van 1000 tot 2000 (IE) zit je goed. Om van microgram (mcg) naar IE (internationele eenheden) om te rekenen vermenigvuldig je met 40. Dus 25 mcg. = 1000IE.

Vitamine D tekort test

Nog wat dieper in de materie duiken en zeker weten of je geen vitamine D tekort hebt? Je kunt bij je huisarts een bloedonderzoek aanvragen. Laat dan testen wat de serum waarde van vitamine D3 is. Je kan altijd worden geprikt, ook als je grieperig of verkouden bent.

Mis nooit meer iets van Holistik!

Schrijf je met de knop hieronder in voor onze newsletter & never miss a single story.
Ja, houd mij op de hoogte!

Bron: De houdbare vrouw – Pim Christiaans & Hanny Roskamp, Laura Armas, Bruce Hollis en Robert Heaney

Meer artikelen lezen over supplementen? Zie hieronder:
Vitamine C: waarom ik (véél) meer slik dan de ADH
Vitamine K: de grote onbekende in vitaminenland
De beruchte lepel levertraan is er ook in een capsule (en dit is waarom wij ‘m slikken)

Vond je dit een leuk artikel? Deel het!

Gerelateerde artikelen

NIEUWSBRIEF
Vul hieronder jouw e-mailadres in en wij sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen!
INSCHRIJVEN