Recept: frisse rauwe granola met banaan en limoen voor een extra shot vitamine C

by Karlijn Visser 07.12.2017

Een kookboek waarin groenten de hoofdrol spelen. We love it! Vandaar dat we dit weekend de Britse chef Hugh Fearnley-Whittingstall in de schijnwerpers zetten. Hij neemt je in ‘Heel Veel VEG!’ mee in een culinaire wereld. Zónder vis of vlees. Zijn recepten zijn onderverdeeld in pittige groentegerechten, groenten uit de oven, stevige salades, soep, tapas, mezze & bijgerechten en aardappels & granen. Ook is er een hoofdstuk met rauwe gerechten & ontbijtjes. En daar vonden we deze raw granola die je in een handomdraai zelf maakt. Go go go!  

Recept: frisse rauwe granola met banaan en limoen voor een extra shot vitamine C

Hugh: “Dit fijngehakte friszoete mengsel van haver, boekweit, zaden, ahornsiroop en gedroogd fruit is een vullend, energierijk ontbijt (of lunch!). Ik knijp er het liefst flink wat limoensap over om het zoete in balans te brengen en een shotje vitamine C toe te voegen”. Limoenen bevatten overigens iets minder vitamine C dan citroenen, maar juist meer vitamine A. Limoenen werken ten opzichte van de citroen wat krachtiger op de lever. Met name bij spijsverteringsproblemen met bijvoorbeeld maagzuur als gevolg heeft limoensap een verzachtend effect.

Ingrediënten voor 6 personen

– 75 g boekweitkorrels
– 75 g havermout
– 50 g gemengde zaden
– 50 g blanke of bruine hazelnoten
– 75 g ontpitte dadels
– 75 g ontpitte gedroogde pruimen
– 2 el ahornsiroop

Voor er overheen
– 2-3 middelgrote bananen
– 1-2 limoenen

Bereiding Rauwe granola met banaan en limoen

VEG! kookboek, recept venkel-linzensoep met zeewier

Doe de boekweit, havermout, zaden en hazelnoten in een keukenmachine.

Snijd de dadels en pruimen in grove stukken, voeg deze toe aan de keukenmachine en zet aan tot alles fijngehakt is. Schenk de ahornsiroop erbij en maal tot de ingrediënten goed gemengd zijn en aan elkaar blijven kleven.

Schep de granola in kommen. Snijd boven elke kom een halve banaan in plakjes en besprenkel rijkelijk met limoensap. Leg er een paar halve limoenen bij zodat je tijdens het eten extra limoensap kunt toevoegen. Restjes granola kun je een paar dagen in een plastic bakje in de koelkast bewaren. Variaties Noten Gebruik pecannoten, walnoten of pistachenoten in plaats van de hazelnoten. Gedroogd fruit Gebruik rozijnen of fijngesneden gedroogde abrikozen in plaats van de dadels of gedroogde pruimen

Variatie tip
Noten: gebruik pecannoten, walnoten of pistachenoten in plaats van de hazelnoten.
Gedroogd fruit: Gebruik rozijnen of fijngesneden gedroogde abrikozen in plaats van dadels of gedroogde pruimen.

Heel Veel VEG! van Hugh Fearnley-Whittingstall, €19,95, uitgeverij Becht via Bol.com. 

Mis nooit meer iets van Holistik!

Schrijf je met de knop hieronder in voor onze newsletter & never miss a single story.
Ja, houd mij op de hoogte!
Vond je dit een leuk artikel? Deel het!

Gerelateerde artikelen

NIEUWSBRIEF
Vul hieronder jouw e-mailadres in en wij sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen!
INSCHRIJVEN