Van jetlag tot wagenziekte: zó hack je vakantiekwaaltjes op de natuurlijke manier

by Evelyn van Hasselt 06.08.2017

Het laatste waar je tijdens je vakantie op zit te wachten is een kwaaltje. Want maximaal genieten is best lastig als je door een wesp bent gestoken of groen en geel ziet van de wagenziekte. Gelukkig kun je de meeste kwaaltjes op natuurlijke manier verhelpen. Hier lees je hoe.

Zó hack je vakantiekwaaltjes op een natuurlijke manier

1) Insectenbeten

Ooit wel eens door een bij of wesp gebeten? Dan weet je hoe verrekte pijnlijk dat kan zijn. Ooit verdwaalde een wesp onder mijn t-shirt en bleef maar steken. Onder de bulten zat ik en sindsdien pas ik elke zomer een paar slimme trucjes toe. Om te voorkomen dat bijen en wespen mij er uitpikken op een vol terras draag ik geen kleding met kleurrijke (bloem)motieven. Wespen en bijen zien namelijk geen verschil tussen jouw jurk met zomerse bloemenprint en een veld vol met bloemen. Witte kleding vinden bijen en wespen een stuk minder interessant. Ook is het slim om het dragen van (zoete) parfums te vermijden. En let op de geur van je zonnebrandcrème. Kies je voor een aanlokkelijke kokosgeur, dan kun je er zeker van zijn dat bijen en wespen jouw gezelschap maar al te graag opzoeken. Heb je eenmaal een bij of wesp om je heen cirkelen, probeer dan kalm te blijven en ga niet wild om je heen slaan. Daar worden ze alleen maar agressief van. Geen last van wespen, maar van muggen? Probeer dan eens vitamine B1. Deze vitamine zou je lichaamsgeur zodanig veranderen dat je voor muggen minder aantrekkelijk bent. Wetenschappelijk aangetoond is dit verband niet, maar bij mij lijkt het te werken.

2) Verstoppingen

Je hebt het vast wel eens meegemaakt: last van obstipatie tijdens (de eerste dagen van) je vakantie. Wat er gebeurt is dat je lijf zijn vaste ritme kwijt is en ‘op slot’ gaat. Daardoor kan het even duren voordat je weer normaal naar de wc kunt. En daar zit je natuurlijk niet op te wachten. Wat heel belangrijk is om verstoppingen te voorkomen is voldoende bewegen, veel vezels eten en veel water drinken. Probeer alcohol en cafeïne te vermijden want die werken obstipatie juist in de hand. Om je stoelgang weer aan de praat te krijgen is mijn gouden tip papaja. Eet deze vrucht bij voorkeur op een nuchtere maag. Wat ook helpt is het eten van pruimen, peren en vijgen. Deze vruchten bevatten vezels die in je darmen een soort ‘gel’ vormen die je ontlasting wat zachter maakt.

Mis nooit meer iets van Holistik!

Schrijf je met de knop hieronder in voor onze newsletter & never miss a single story.
Ja, houd mij op de hoogte!

3) Wagenziekte

Ruim 1200 km rijden over de route du soleil naar Zuid-Frankrijk. Als je last hebt van wagenziekte is het afleggen van zo’n afstand een ware nachtmerrie. Reisziekte is eigenlijk een bewegingsziekte. Je kunt er last van krijgen in een auto, boot of vliegtuig, maar ook als je op een kameel zit. Deze kwaal ontstaat als je brein tegenstrijdige boodschappen ontvangt. Aan de ene kant krijgen je hersenen het signaal dat je stil zit. Aan de andere kant geeft je evenwichtsorgaan in je binnenoor de boodschap dat je in beweging bent. Om bewegingsziekte te voorkomen kun je het beste voorin de auto gaan zitten of – nóg beter – zelf gaan rijden. Als je op een boot zit, is het slim om je blik voortdurend op de horizon te houden en in het midden van het schip te gaan zitten. Reis je met het vliegtuig? Kies dan voor een plek boven de vleugel. Daar is een vliegtuig het meest stabiel en heb je minder last van turbulentie.

4) Jetlag

Wie denkt dat er een verband is tussen de lengte van een vlucht en een jetlag vergist is. Waar het vooral om gaat is de hoeveelheid tijdzones die je doorkruist én in welke richting je vliegt. Zo heb je meer last van een jetlag als je van west naar oost vliegt (bijvoorbeeld van Amsterdam naar Bangkok) dan andersom (van Amsterdam naar New York). Door vluchten van noord naar zuid of omgekeerd krijg je meestal geen jetlag. Een jetlag helemaal voorkomen lukt meestal niet maar er zijn wel trucjes om wat sneller in je normale ritme te komen. Om een slopende reis sneller van je af te schudden is het beste advies om bewust te aarden. Zoek een plek waar je met je blote voeten de aarden kunt voelen. Ga desnoods 20 minuten op de grond / in het gras liggen en je voert het teveel aan positieve ionen af. De aarde voorziet je ondertussen van negatief geladen ionen die je lijf en geest weer in balans brengen.

Bioritme

Wat ook helpt bij een jetlag is je biologische klok aanpassen aan de lokale tijd. Je kunt je biologische klok versnellen of vertragen door slim te spelen met licht. Bijvoorbeeld met een speciale lichtbril waarmee je je bioritme kunt veranderen. Toine Schoutens bedacht deze bril om het slaap- en waakritme van Olympische sporters te verschuiven. Maar met een gewone zonnebril schijn je ook een eind te komen.Vlieg je van Amsterdam naar Bangkok, draag tijdens de vlucht dan zoveel mogelijk een zonnebril. Als je ‘s ochtends vroeg aankomt houd dan je zonnebril op en slaap kort. Sta rond 11.00 uur op en ga dan naar buiten om zoveel zonlicht mee te pakken. Als je van Amsterdam naar New York vliegt is het juist slim om zoveel mogelijk in fel licht te blijven. Ga zo laat mogelijk naar bed en zorg dat je slaapkamer flink donker is. De eerste paar uur van de ochtend kun je een zonnebril dragen.

Mis nooit meer iets van Holistik!

Schrijf je met de knop hieronder in voor onze newsletter & never miss a single story.
Ja, houd mij op de hoogte!

Ook vanuit de Ayurveda zijn er allerlei tips om met een jetlag om te gaan. Je vindt ze hier. Ben je de eerste dagen van je vakantie ziek, zwak en misselijk? Lees dan vooral dit artikel over vrijetijdsziekte.

Vond je dit een leuk artikel? Deel het!

Gerelateerde artikelen

NIEUWSBRIEF
Vul hieronder jouw e-mailadres in en wij sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen!
INSCHRIJVEN