Hoe een uur eerder opstaan je leven kan veranderen

by Evelyn van Hasselt 01.10.2017

Stel je eens voor hoeveel meer je uit een dag kunt halen als je een uur eerder opstaat. Met dat ene uur creëer je een moment voor dat je volledig kunt wijden aan jezelf. Zonder dat iemand je stoort. En dat kan een wereld van verschil maken.

Hoe een uur eerder opstaan je leven kan veranderen

In Amerika was het boek Miracle Morning vorig jaar een regelrechte hit. In deze bestseller beschrijft de Amerikaanse zelfhulpgoeroe Hal Elrod een plan van 30 dagen dat helpt om productiever en bewuster te gaan leven. De kern van zijn plan? Een uur eerder je bed uitrollen. En dan het liefst vóór 8.00 uur. Volgens Elrod kan juist dat éne uur een wereld van verschil maken en bijdragen aan een succesvoller en gelukkiger leven. Hoe? Het gaat voornamelijk om je state of mind. Vaak sta je namelijk op voor een ander – een afspraak met de huisarts, ontbijt maken voor je kids of om de hond uit te laten. Miracle Morning wil dat je voor jezelf opstaat. Bam! Dat is nog eens een rake opmerking. Voor mij was het in ieder geval een enorme eye-opener en sinds ik het boek heb gelezen sta ik doordeweeks om 6.00 uur op.

Concentratiepiek

Wat ik voor dag en dauw zoal doe? Ik heb mijn eigen ochtendritueel gecreëerd. Ik begin mijn dag met een groot glas lauw water en een hand vol supplementen. Daarna trek ik wollen sokken aan (volgens de Chinese geneeskunde is het belangrijk om je voeten warm te houden, vooral in het najaar) en duik ik met een dampende mok koffie achter mijn computer. Waar ik namelijk achter ben gekomen is dat ik me tussen 6.00 uur en 8.00 uur het allerbeste kan concentreren. Verschillende wetenschappers bevestigen dit intuïtieve gevoel. Sterker nog: ze hebben ontdekt dat werken in de vroege ochtenduren creativiteit kan stimuleren. ‘s Ochtends vroeg is je inhibitie namelijk het grootst. Dit is het vermogen om gedachten te onderdrukken die niet relevant zijn voor de taak die je moet verrichten. Wat ik heb gemerkt is dat een nieuw artikel ‘s ochtends vroeg vaak zó is getikt terwijl ik aan het einde van de middag geen letter meer op papier krijg.

Meer rust

Aan het begin van de dag – als mijn creatieve energie op z’n sterkst is – concentreer ik me dus op het meest uitdagende werk: het schrijven van artikelen. Door ‘s ochtends vroeg een paar uur super geconcentreerd te werken, ontstaat er later op de dag – zo tussen 16.00 en 18.00 uur – een rustmoment. Die uren gebruik ik om een stuk te gaan wandelen, te sporten, naar de bioscoop te gaan of het graf van mijn vader te bezoeken. Voor mij zijn deze momenten van onschatbare waarde. Last van een schuldgevoel heb ik niet. Mijn artikel staat immers al op papier. Door eerder op te staan sla ik twee vliegen in één klap: ik kom mijn bed uit voor mezelf (en niet voor een ander) én ik creëer een soort mini tijdscapsule aan het eind van de middag.

6 nieuwe gewoontes

Nog even terug naar Miracle Morning van Hal Elrod. Want de ochtendroutine die voor mij goed werkt (meteen achter de computer duiken en een pauze nemen aan het einde van de middag) past misschien helemaal niet bij jou. Wie weet voel je je prettiger bij een typisch Miracle Morning ritueel. Volgens Elrod draait het er bij dit ritueel om dat je jezelf 6 nieuwe gewoontes aanleert: 1. In plaats van je telefoon van het nachtkastje graaien om te kijken wat je hebt gemist begin je de dag met een moment van stilte waarbij je enkel luistert naar je ademhaling. 2. Vervolgens neem je wat tijd om een passage uit een mooi boek te lezen 3. en schrijf je op een vel papier wat je doelen zijn. 4. De avond ervoor heb je misschien wel een vision board in elkaar geknutseld. Pak deze erbij en creëer ruimte om je doelen en wensen te visualiseren. 5. Vervolgens schrijf je in een boekje op waar je dankbaar voor bent. 6. Het laatste deel van jouw nieuwe ochtendritueel omvat een mini work-out zoals de Vijf Tibetanen.

Uur voor jezelf

Zoals je ziet zijn er allerlei manieren om een extra uur op de vroege ochtend in te vullen. Zelf vind ik het fijn om te gaan schrijven, andere mensen volgen het miracle morning ritueel, gaan wandelen, sporten of mediteren. Wat voor de één goed werkt is voelt voor de ander misschien helemaal niet prettig. Dit is overigens overigens ook één van de grondbeginselen van het holisme: er is geen ‘goed’ of ‘fout’. Iets werkt voor jou. Of niet. Maar voor welk ochtendritueel je ook kiest, probeer het een tijdje vol te houden. Volgens wetenschappers van het University College in Londen heeft een nieuwe gewoonte gemiddeld 66 dagen (!) nodig om te settelen. Even doorbijten dus als de wekker gaat. Het wordt vanzelf makkelijker ;-).

Mis nooit meer iets van Holistik!

Schrijf je met de knop hieronder in voor onze newsletter & never miss a single story.
Ja, houd mij op de hoogte!

Bronnen: Morning Miracle, Hal Elrod & Rust in uitvoering, Alex Soojung-Kim Pang

Vond je dit een leuk artikel? Deel het!

Gerelateerde artikelen

NIEUWSBRIEF
Vul hieronder jouw e-mailadres in en wij sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen!
INSCHRIJVEN