Tryptofaan: je beste buddy als inslapen niet wil lukken

by Evelyn van Hasselt 06.09.2017

Moeite om ‘s avonds in slaap te vallen? Same here! Vooral als ik een drukke dag heb gehad en niet voldoende heb kunnen ontspannen. Ik sta dan nog steeds ‘aan’ als ik mijn bed in stap. Het aminozuur tryptofaan is op die momenten mijn redder in nood. 

Tryptofaan: je beste buddy bij het slapen gaan

In het boek Welterusten! Over slaap en slaapstoornissen las ik onlangs dat er zoiets bestaat als de ideale inslaap-duur. Die zou liggen tussen de 10 en 15 minuten. En daar krijg ik best een beetje de zenuwen van want het lukt mij zelden tot nooit om binnen een kwartier in slaap te vallen. Negen van de tien keer lig ik minstens een half uur te woelen. Ik ben dus altijd op zoek naar manieren om beter te slapen. Er zijn nachten dat ik zwicht voor een slaappil (niet erg holistisch, ik weet het) maar meestal kom ik een heel eind met slaapverwekkende supplementen zoals magnesium en tryptofaan.

Tryptofaan en melatonine

In tegenstelling tot melatonine is tryptofaan geen hormoon, maar een aminozuur (deel van een eiwit). In je hersenen wordt tryptofaan omgezet tot het ‘gelukshormoon’ serotonine. Hiervoor heeft je lijf daglicht nodig en een paar hulpstofjes zoals vitamine B, vitamine C, zink en magnesium. Serotonine zorgt er voor dat je je ontspannen voelt en voorkomt dat je gaat liggen malen. Serotonine is bovendien een grondstof voor het ‘slaaphormoon’ melatonine dat ‘s nachts in je pijnappelklier wordt aangemaakt. Hoe ouder je wordt, hoe minder melatonine deze klier produceert. Ik heb ooit een tijdje melatonine geslikt om in slaap te komen. Hoewel de potjes melatonine die je kunt kopen bij de drogist goed onderzocht en veilig zijn bevonden, blijft het een hormoon waar je zorgvuldig mee om moet gaan. Dan slik ik gevoelsmatig toch liever het aminozuur tryptofaan. Op die manier zorg ik er voor dat ik mijn lijf voldoende grondstoffen geef om zélf melatonine aan te maken.

Mis nooit meer iets van Holistik!

Schrijf je met de knop hieronder in voor onze newsletter & never miss a single story.
Ja, houd mij op de hoogte!

Supplementen en voeding

Tryptofaan valt binnen de categorie essentiële aminozuren. Essentiële aminozuren maakt je lichaam niet zelf aan. Je moet ze dus binnen zien te krijgen via supplementen of voeding. Zelfs slik ik 1 gram tryptofaan in de vorm van een supplement een half uur voordat ik ga slapen. Ik merk dat het de scherpe randjes van mijn dag haalt en me helpt ontspannen. Binnen 15 minuten inslapen is nog steeds een uitzondering, maar ik lig wel iets minder lang te woelen. Je kunt tryptofaan ook via je voeding binnen krijgen. Het aminozuur komt voor in eiwitrijke voeding zoals melk, kaas en gevogelte. Er zit ook tryptofaan in haver, chocolade, pruimen, brood, pompoenpitten, sesamzaad, zonnebloempitten, amandelen en linzen.

Bananenthee

Banaan is misschien wel de bekendste bron van tryptofaan. Een veelgehoorde tip is om een banaan te eten vlak voordat je gaat slapen. Grappig genoeg schijnt er in de schil echter meer tryptofaan te zitten dan in de banaan zelf. Maar hoe krijg je de tryptofaan nou uit de schil? Snijd de uiteinden van de banaan af en laat de schil 10 minuten koken in water. Strooi er vervolgens wat kaneel bij. Dit brengt je bloedsuikerspiegel in balans zodat je hormonen hun werk kunnen doen en jou in slaap helpen. Drink een glas van deze bananenthee bij voorkeur een half uurtje voordat je naar bed gaat.

Bijwerkingen

Ik heb zelf geen last gehad van bijwerkingen, maar sommige mensen ervaren duizeligheid, wazig zien en vermoeidheid bij het slikken van tryptofaan. Daarnaast mag tryptofaan niet tegelijkertijd met bepaalde medicijnen gebruikt worden, waaronder antidepressiva.

Bron: Welterusten, over slaap en slaapstoornissen en De Houdbare vrouw, Pim Chirstiaans & Hanny Roskamp

Vond je dit een leuk artikel? Deel het!

Gerelateerde artikelen

NIEUWSBRIEF
Vul hieronder jouw e-mailadres in en wij sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen!
INSCHRIJVEN