Deze 10 ayurvedische tips maken je zomer magisch

by Jeroen Mei 16.06.2017

Zoals ieder menstype (Vata, Pitta, Kapha) bepaalde kenmerken heeft, zo heeft ook elk seizoen zijn eigen karakter. In de zomer is het verstandig om je voeding en lifestyle aan te passen op hogere temperaturen. Want alleen dan blijf je in balans.

Ayurveda: 10 tips voor een magische zomer…

De zomer correspondeert met menstype pitta, en dat staat onder andere voor de eigenschappen: scherp, heet, snijdend, zurig en licht. Omdat de zomer als pitta-seizoen, warm en scherp is zijn ‘verkoelende’ aanpassingen belangrijk om pitta dosha niet teveel te laten verhevigen. Met name pitta types moeten hier op hete dagen extra goed op letten willen ze niet oververhit raken (zonnesteek), huiduitslag oplopen, verbranden, diarree of maagklachten krijgen. Ook als je geen puur pitta-type bent kun je pitta-klachten krijgen in de warmste tijd van het jaar. Weet je niet welk menstype je bent? Lees dan ook vooral het artikel Ayurveda: welk type ben jij?

Met de volgende 10 voedings- en lifestyletips houd je je hoofd en lichaam lekker koel:

1) Smeer je ’s ochtends licht in met kokosolie voor je een bad of douche neemt. Door de warmte van het water wordt de olie goed opgenomen. Kokosolie is kalmerend en verkoelend voor de huid. Je kunt ook een beetje kokosolie op je voorhoofd en onder je voetzolen wrijven voor je gaat slapen. Net als slapend op je rechterzijde werkt dat verkoelend.

2) Draag geen rode, oranje, donkergele en zwarte kleuren. Deze absorberen niet alleen veel warmte, maar verergeren ook pitta.

3) Vermijd pittige, scherpe, zurige etenswaren zoals knoflook, ui, tomaat, chili, zure room en gezouten kaas.

4) Eet veel gestoomde groentes zoals asperge, broccoli, lof, komkommer. Basmatirijst is een perfecte bron van koolhydraten in de zomer. Zomers is het prima om salades te eten (verkoelend), met name als lunch.

5) Vermijd donkere vleessoorten, die zijn namelijk verwarmend, en kies voor licht verteerbare dierlijke proteïnen zoals kip of kalkoen.

6) Hete en warme dranken in de zomer? Liever niet, geeft nog meer hitte in het systeem. Kies voor verkoelende drankjes zoals water met komkommer en munt en drink deze op kamertemperatuur. Consumptie-ijs en ijskoude dranken leggen een rem op de spijsvertering dus die kun je beter niet gebruiken. Vooral niet na een maaltijd.

7) Alcohol, met name sterke dranken, kun je het beste in de zomer aan je voorbij laten gaan. Drink ook geen rode wijn. Een verkoelend biertje (met mate) is de beste alcoholische optie als het warm is.

8) Sporten, met name intensieve inspanning zoals hardlopen en fitness, doe je het liefst in de vroege ochtend als het nog lekker koel is. Bikram yoga en andere verhittende oefeningen, niet doen op warme zomerse dagen.

9) Seks is verwarmend en brengt pitta teweeg in je lichaam. Eigenlijk dient seks in de zomer tot een minimum beperkt te worden. Als je gaat vrijen doe dit dan tussen 21.00 en 22.00 uur, daarna begint namelijk de pittatijd in de dagcyclus.

10) Ga zwemmen in een koel meer, neem meer tijd voor ontspanning (je hebt in deze tijd van het jaar minder energie) en vermijd uiteraard de zon tijdens de heetste uren van de dag.

Samengevat veroorzaakt de zon in de zomer warme, droge en scherpe eigenschappen in de atmosfeer, waardoor pitta toeneemt. Daarom zijn in de zomer zoet (geen geraffineerde suikers, maar bijvoorbeeld rijst of zoet fruit), koud en een beetje vet in het eten, samen met veel drinken, een logische remedie om in balans te blijven.

Nooit meer iets missen van Holistik? Vergeet dan niet onze Facebook-pagina te liken en je in te schrijven voor onze Newsletter.

www.praktijkvoorayurveda.nl

  • Vond je dit een leuk artikel? Deel het via:

You may also like

NIEUWSBRIEF
Schrijf je in voor onze newsletter & never miss a single story. We houden je op de hoogte!
INSCHRIJVEN