3 tips om dit najaar niet ziek te worden

by Evelyn van Hasselt 07.11.2017

Er gaat geen dag voorbij of je lijf voert een gevecht met allerlei soorten ziekteverwekkers. Is je weerstand optimaal, dan worden indringers effectief bestreden. Maar is je afweersysteem verzwakt, dan krijgen bacteriën en virussen de kans zich in razend tempo te vermenigvuldigen. Met alle (ziekmakende) gevolgen van dien. Het is dus van belang om je natuurlijke weerstand in topvorm te houden. Zeker nu de winter in aantocht is. Deze 3 tips helpen je daarbij.

3 tips om dit najaar niet ziek te worden

Je weerstand is een complex systeem dat er voor zorgt dat ziekteverwekkers buiten de deur blijven. Dat begint eigenlijk al bij je huid. De verschillende huidlagen – met een vet- en zuurlaagje – houden veel ongewenste indringers buiten. Ook andere delen van je lichaam zijn goed beschermd. Een mooi voorbeeld is het oog. Traanvocht zorgt niet alleen voor het schoonspoelen van je hoornvlies, maar bevat ook enzymen die bacteriën onschadelijk maken. De hoofdrol is echter weggelegd voor je lymfeklieren. Deze klieren fungeren als bewaakstations. Wanneer een onbekend micro-organisme passeert, reageren je lymfeklieren door witte bloedcellen aan te maken. En witte bloedcellen zijn de meest actieve bestrijders van schadelijke bacteriën en virussen. Zo zijn macrofagen – letterlijk ‘veelvraten’ – 24/7 bezig om lichaamsvreemde stoffen (allergenen), beschadigde of dode micro-organismen (o.a. bacteriën en virussen) en hun afvalstoffen (toxines) onschadelijk te maken. Macrofagen komen in alle lichaamsweefsels voor en zijn de vuilnisdienst van het je lichaam.

Je weerstand verhogen

Hoe hoog je natuurlijke weerstand ook is, je kunt niet elke infectieziekte te slim af zijn. Maar een verhoogde weerstand vermindert wél de kans dat je ziek wordt. Liep je afgelopen winter flink te kwakkelen? Dan wordt het tijd om wat beter voor jezelf te gaan zorgen. Want je hebt meer invloed op je natuurlijke weerstand dan je denkt. Als je je weerstand wilt verbeteren, dan is de eerste stap de dagelijkse belasting op je immuunsysteem verlagen. Vaak zijn het ongezonde, dagelijkse gewoontes die druk leggen op je immuunsysteem. Het meeste winst boek je door voeding, stress en slaap onder de loep te nemen.

1) Let extra op je voeding

Voeding die belastend  is voor je darmen verzwakt je immuunsysteem. Je darmwand is bekleed met darmslijmvlies. Deze heeft een filterwerking. Een optimaal functionerend slijmvlies laat ziekmakende stoffen niet door. Je darmslijmvlies barrière is daarom erg belangrijk voor je immuunsysteem. Wanneer de slijmvlies barrière beschadigd raakt doordat je ongezond eet, verzwak je dus ook je eigen weerstand. Om je darmwand te herstellen doe je er slim om je inname van geraffineerde suikers, koffie, alcohol en rood vlees te minimaliseren. Drink daarnaast ook voldoende water of kruidenthee. Dit helpt helpt bij het afvoeren van schadelijke afvalstoffen. Wat ook kan helpen is een probiotica kuur. Uit onderzoek blijkt dat mensen die regelmatig probiotica slikken minder erg en minder vaak verkouden zijn.

2) Probeer stress te beperken

Langdurige stress ondermijnt het vermogen van je immuunsysteem om adequaat te reageren op indringers. In een stresssituatie geeft je lichaam namelijk prioriteit aan het mogelijk maken van een vlucht- of vechtreactie. Andere belangrijke processen krijgen minder aandacht. Zo worden voedingsstoffen niet goed opgenomen, raakt je stofwisseling vertraagd en heeft je lijf meer moeite met het opruimen van toxische stoffen. Het gevolg? Een verzwakt immuunsysteem. Je kunt je weerstand versterken door gedurende de dag wat meer rust te nemen. Ook meditatie oefeningen hebben een positief effect op je weerstand.

3) Slaap voldoende

Tijdens je slaap komen je lijf en brein tot rust en krijgen ze de gelegenheid zichzelf te herstellen. Uit onderzoek blijkt dat mensen die onvoldoende slapen vaak last hebben van een verzwakt immuunsysteem. Slaap je minder dan 7 uur per nacht? Dan loop je 3 keer zoveel kans om ziek te worden van een virus dan mensen die meer dan 8 uur per nacht slapen. Slaap je slecht, dan heb je vast iets aan deze tips.

Mis nooit meer iets van Holistik!

Schrijf je met de knop hieronder in voor onze newsletter & never miss a single story.
Ja, houd mij op de hoogte!
Vond je dit een leuk artikel? Deel het!

Gerelateerde artikelen

NIEUWSBRIEF
Vul hieronder jouw e-mailadres in en wij sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen!
INSCHRIJVEN