Niet vooruit te branden? Misschien heb je een vitamine B12 tekort

by Evelyn van Hasselt 09.05.2017

Je hebt vast wel eens gehoord van een vitamine B12 tekort. Ruim een half miljoen Nederlanders krijgt er mee te maken. Vaak zonder het te weten. De symptomen treden namelijk pas op als je al een langere tijd te weinig vitamine B12 aanmaakt…

Niet vooruit te branden? Misschien is het een vitamine B12 tekort

Vitamine B12, ook wel cobalamine genoemd, speelt een belangrijke rol in je lichaam. Het zorgt voor de aanmaak van je rode bloedcellen en is essentieel voor een goed werkend zenuwstelsel. Vitamine B12 zit hoofdzakelijk in dierlijke voedingsmiddelen zoals melk- en vleesproducten, vis en eieren. Althans, dat is wat je vaak leest. In werkelijkheid gaat het om de bacteriën die ín deze voedingsmiddelen zitten. Deze bacteriën zetten microben in je maag namelijk aan om voedingsstoffen om te zetten in vitamine B12. Alle B12 die het lichaam aanmaakt, wordt in de lever en nieren opgeslagen. De dagelijkse hoeveelheid vitamine B12 die je als volwassene nodig hebt is 2,8 gram. Om je een idee te geven: uit een ei kan je lijf 0,6 gram vitamine B12 halen. Eet je een stukje kabeljauw (100 gr) dan levert dat zo’n 2,0 gram op.

Als je reserves op zijn

Maar wat nou als je die 2,8 gram per dag niet redt? Je lichaam zal in eerste instantie je reserves uit je lever en nieren gaan opmaken. Zo kun je dus een tijd lang te weinig B12 binnen krijgen zonder dat je daar iets van merkt. Is je hele voorraad op? Dan kun je last krijgen van de volgende symptomen: depressie, vermoeidheid, hoofdpijn en/of een gebrek aan eetlust. Verander je nog niks aan je vitamine B12 level, dan kan dit op de langere termijn ernstigere gevolgen hebben zoals bloedarmoede. Maar ook op neurotisch gebied kan er van alles gaan haperen. Zo kun je last krijgen van geheugenverlies, coördinatiestoornissen, spierzwakte in de benen of tintelingen in de vingers. Kortom, het is super belangrijk om je vitamine B12 voorraad op orde te hebben.

Nooit meer iets missen van Holistik? Vergeet dan niet onze Facebook-pagina te liken en je in te schrijven voor onze Newsletter

 Vitamine B12 supplementen

Twijfel je er aan of je wel voldoende B12 binnenkrijgt via je voeding? Bijvoorbeeld omdat je vegetariër of veganist bent? Dan kunnen supplementen uitkomst bieden. Maar let op: vitamine B12 is vergeleken met andere vitamines opgebouwd uit relatief grote moleculen. Hierdoor is het lastiger voor B12 om door je darmwand heen te komen en in je bloed te worden opgenomen. Kies dus bij voorkeur voor een supplement in de vorm van druppels of zuigtabletten. Op die manier komt de B12 direct via het mondslijmvlies onder je tong in je bloedbaan terecht en sla je de omweg via je darmen over.

En hoe zit het met injecties?

Wat je ook zou kunnen proberen is een vitamine B12 injectie. Een klein onderzoek heeft aangetoond dat mensen na het injecteren van vitamine B12 zich zeker twee weken blijer voelden en een groter gevoel van welzijn hadden (Ellis F.R., Nasser, S. 1973). Maar voor je naar een kliniek holt (bij Doctors Inc. werken ze met dit soort injecties) is het verstandig om eerst bij je huisarts te checken hoe het staat met jouw cobalamine level. Een injectie is namelijk alleen nodig als je een ernstige tekort hebt en dit snel moet worden opgekrikt. Bijvoorbeeld omdat je een darmziekte hebt waardoor vitamine B12 niet of nauwelijks door je lichaam opgenomen. In zo’n geval is een prik een optie. De injecties worden direct in de spier gegeven en de cobalamine gaat meteen je bloedbaan in. Zodat jij je snel weer beter voelt.

Meer lezen over vitaminen en supplementen? Dan vind je deze artikelen ook zéker interessant:

5 x anti-stress supplementen
Supplementen voor vegetariërs en veganisten
Supplementen: slikken of skippen?
Vitamine C
Vitamine-infuus

Nooit meer iets missen van Holistik? Vergeet dan niet onze Facebook-pagina te liken en je in te schrijven voor onze Newsletter

Bron: Maag lever darm stichting, Thuisarts, Voedingscentrum, Jesse van der Velde

Vond je dit een leuk artikel? Deel het!

Gerelateerde artikelen

NIEUWSBRIEF
Vul hieronder jouw e-mailadres in en wij sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen!
INSCHRIJVEN