Stress: over vechten, vluchten en supplementen

by Karlijn Visser 22.05.2016

Stress. Geen mens ontkomt er aan in het leven. Maar wat als je langere tijd blootgesteld wordt aan de verkeerde stress? Dan is het fijn je systeem een handje te helpen met de juiste supplementen. Hier lees je met welk anti-stress boodschappenlijstje je aan de slag kunt gaan. 

Stress: over vechten, vluchten en supplementen

Na de lancering van Holistik op 11 februari slaap ik slecht. ‘s Ochtends sta ik moe op en gedurende de dag kan ik elk moment in slaap dommelen. Met drie deadlines per dag is daar echter alles behalve ruimte voor. Hetgeen er voor zorgt dat ik continu ‘aan’ te sta. Ook lijkt het of ik de adrenaline waarop ik het de weken vóór de lancering lekker deed, maar niet kwijt raak. Het grote verschil? De stress die ik voelde voor de lancering was mega productief. Ik was nooit moe en teerde op een paar uur slaap per nacht. Dag en nacht werkte ik door zonder suf op te staan en ik had er nog lol in ook. Inmiddels is de stress van het event organiseren achter de rug, draait Holistik als een trein en komt er steeds meer structuur in mijn dagen. Maar mijn slaapritme is nog niet de oude. Ik slaap licht, droom veel en sta ‘s ochtends gebroken op.

Adrenaline, terug in je mand!

Mijn actieplan? Een bezoek brengen aan Casper Oldenboom. Hij is orthomoleculair therapeut en storemanager bij de Vitaminstore aan de Beethovenstraat in Amsterdam. Casper weet precies welke supplementen ik kan aanrukken om mijn lijf, en vooral mijn cortisol level, tot bedaren te brengen. Maar eerst een stukje achtergrond. ‘Stress kan vele oorzaken hebben. Zodra het lichaam of geest zwaar belast worden ontstaat er een stressreactie die bestaat uit drie fasen: de alarmfase, de weerstandsfase en de uitputtingsfase. Het stress-hormoon adrenaline maakt het lichaam direct aan in de alarmfase. Ga je vechten of vluchten? Daar komt het op neer. Je hartslag stijgt, de bloedruk neemt toe en je bent mentaal super alert. Als de oorzaak van de stress langer aanhoud, beland het lichaam in de weerstandsfase en probeert de aanhoudende stress te weerstaan. De bijnieren produceren volop cortisol om de adrenaline af te voeren. De reacties die in het lichaam optreden tijdens een acute stress aanval duren voort. Dit leidt uiteindelijk tot uitputting. Uitputting van je bijnieren maar ook een burn-out behoren tot de gevolgen’ aldus Casper.

Nerveus en nog steeds trek

In mijn geval heb ik te maken met milde stress. Een nerveus gevoel? Ja, heb ik. Slecht slapen? Check. Licht verminderde eetlust? Hell no! Mooi, ik verkeer dus nog steeds aan de ‘gezonde’ kant van de medaille. Bij echt aanhoudende stress kun je depressief worden, een ernstige slaapstoornis opbouwen of gaan hyperventileren. Daarom is het nu wel de hoogste tijd in te grijpen om erger te voorkomen. Mijn bijnieren zijn namelijk al behoorlijk door hun energievoorraad heen. En wil ik voorkomen dat dit tekort overslaat op mijn schildklier, ga ik met een stash supplementen aan de slag.

Stress busters

Van Casper krijg ik een boodschappenlijstje in mijn hand gedrukt met de 5 grootste stress busters in pil-vorm: magnesium, L-theanine, B5, Griffonia en Rodiola. Morgen volgt een uitleg over de werking er van.

Vond je dit een leuk artikel? Deel het!

Gerelateerde artikelen

NIEUWSBRIEF
Vul hieronder jouw e-mailadres in en wij sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen!
INSCHRIJVEN