Het geheim van Okinawa: 10 simpele leefregels om slank te blijven

by Evelyn van Hasselt 17.10.2016

De Japanse eilandengroep Okinawa wordt gekenmerkt door de hoogste levensverwachting ter wereld. De Okinawanen worden echter niet alleen heel oud (gemiddeld 81,2 jaar) maar blijven óók nog eens super slank.  

Het geheim van Okinawa: 10 simpele leefregels om slank te blijven

De gemiddelde BMI (Body Mass Index) van een Okinawaan is 21. Ter vergelijking: de gemiddelde Nederlandse man heeft een BMI van 25,2 en Amerikaanse mannen zitten op een gemiddelde BMI van 29. Dat Okinawanen hun hele leven zo slank blijven komt niet alleen door wat ze eten. Natuurlijk spelen ook genen een rol. En dat de meeste bewoners van de eilandengroep graag en veel bewegen helpt ook mee. Toch schuilt het échte geheim van hun slanke lijn in een uitgebalanceerd eetpatroon. Dit zijn de 10 belangrijkste leefregels van het Okinawa dieet:

1. Weinig calorieën: in 1949 consumeerde een Okinawaan gemiddeld 1784 kcal per dag
2. Veel groente: Okinawanen eten meer dan één kilo per persoon per dag
3. Hoge consumptie van zoete aardappelen (in plaats van rijst)
4. Gematigde consumptie van vis
5. Lage consumptie van vlees (en als Okinawanen vlees eten dat is het voornamelijk wit vlees zoals kip)
6. Zeer lage (tot geen) consumptie van zuivel
7. Weinig alcohol (maar een beetje mag, op Okinawa zijn ze dol op graanjenever;-))
8. Veel zeewier in gerechten
9. Een hoge inname van foliumzuur, vitamine B6, vitamine C, carotenoïden en kalium via de voeding
10. Hara hatchi bu

Slank door hara hatchi bu

Van de laatste regel hara hatchi bu heb je waarschijnlijk nog nooit gehoord, maar het is misschien wel het belangrijkste advies dat we van de Okinawanen kunnen overnemen. Vrij vertaald betekent het ‘eet tot je 8 van de 10 delen vol bent’. Met andere woorden: eet niet door tot je helemaal vol zit, maar laat wat ruimte over aan het einde van elke maaltijd. Dat gaat misschien regelrecht in tegen wat je gewend bent (ook ik moest mijn bord als kind netjes leeg eten) maar is eigenlijk veel logischer dan eten tot je vol zit. Het duurt namelijk zo’n minuut of 20 voordat de receptoren in je maagwand aan je hersenen doorgeven dat je voldaan bent. Om die reden dringt het verzadigingsgevoel pas na 20 minuten volledig tot je door. Als je eet totdat je gevoelsmatig vol bent, krijg je dus waarschijnlijk 20% meer binnen dan je eigenlijk nodig hebt.

Dikker en dikker

Het punt is dat je maag telkens iets uitrekt om plaats te bieden aan al het voedsel. Je kunt iedere keer wat meer inladen voordat je vol zit. En dus word je langzaam maar zeker dikker en dikker… Je kunt systematisch overeten, want dát is wat je aan het doen bent, zelf een halt toeroepen. Maak dat wat je als kind geleerd hebt – altijd netjes je bord leeg eten! – niet tot de standaard. Daar begint het eigenlijk mee. Een trucje dat ik sinds kort zelf toepas is eten van kleinere borden. Wat ook helpt, is je bord opscheppen in de keuken. Door pannen en schalen die recht voor je neus staan te dampen kom je toch eerder in de verleiding dan wanneer ze uit het zicht zijn. Je zult zien dat je met een paar slimme aanpassingen een heel eind komt.

Vond je dit een leuk artikel? Deel het!

Gerelateerde artikelen

NIEUWSBRIEF
Vul hieronder jouw e-mailadres in en wij sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen!
INSCHRIJVEN
Gratis Video's
Vul hieronder jouw e-mailadres in en krijg gratis toegang tot alle yoga video's!
INSCHRIJVEN
NIEUWSBRIEF
Vul hieronder jouw e-mailadres in en wij sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen!
INSCHRIJVEN