Op gewicht blijven in december doe je zo

by Evelyn van Hasselt 04.12.2017

Weegschaalstress aan het einde van de decembermaand voorkomen? Doe vooral niet spastisch over die ene chocoladeletter of oliebol. Veel meer winst behaal je door chronische stress de komende weken binnen de perken te houden.

Op gewicht blijven in december doe je zo

Hoe sfeervol december ook is, het is en blijft een maand met twee gezichten. Want onder al die gezelligheid gaat vaak ook een hoop stress schuil. En met een beetje pech zie je de beruchte december stresspiek aan het einde van de maand terug op het schermpje van je weegschaal. Er is namelijk een verband tussen stress, cortisol en gewichtstoename.

De functie van cortisol

Cortisol wordt aangemaakt in je bijnieren en valt onder de ‘stresshormonen’. ‘s Ochtends bij het opstaan is de cortisol waarde het hoogst. Gedurende de dag produceren je bijnieren steeds minder cortisol om rond 22.00 uur een dieptepunt te bereiken. Cortisol kent echter ook pieken. Als er gevaar dreigt waarvoor je op de vlucht moet gaan of tegen moet vechten, zorgt cortisol er – samen met een geactiveerd sympathisch zenuwstelsel – voor dat er direct extra suiker en zuurstof naar je hersenen gaat en dat er meer van de opwekkende neurotransmitter dopmine vrijkomt. Je krijgt dus een stoot energie en wordt scherp. Cortisol heeft dus ook een positieve kant en het is zeker niet de bedoeling om elke vorm van stress proberen te vermijden.

Decemberstress

Er ontstaat pas een probleem als je cortisolspiegel permanent hoog blijft. Er is dan geen sprake meer van acute stress, maar van chronische stress. En dat is iets waar veel mensen in de drukke decembermaand mee te maken krijgen. Het punt is dat je lichaam stress ervaart, maar niet weet dat het niet nodig is om te vluchten of vechten. Volgens Shawn Talbott, professor aan de University of Utah, gaat je lijf er echter wél van uit dat je extra calorieën zult gaan verbranden tijdens een reactie op een gevaarlijke situatie. Dat terwijl jij – zittend aan je bureau – aan het stressen bent over Sinterklaas surprises, het kerstdiner en tickets voor een knallend eindejaarsfeest. Met een schaal pepernoten binnen handbereik…

Ghreline

En er is nog een probleem. Cortisol zorgt er namelijk ook voor dat je lichaam meer ghreline gaat produceren. Ghreline is een hormoon dat direct van invloed is op je eetlust. Waar het hormoon leptine zorgt voor een vol gevoel, geeft ghreline je juist een seintje dat het tijd is om te eten. En dat maakt het verrekte lastig om alle pepernoten, kerstkransjes en oliebollen af te blijven.

3 anti-stress tips

Wil je op gewicht blijven in december? Doe vooral niet spastisch over die ene chocoladeletter of oliebol. Probeer alleen te voorkomen dat je – gedreven door chronische stress – een maand lang loopt te snaaien. Deze 3 tips helpen je daarbij.

1) Maak van slapen je prioriteit

Let er in december extra goed op dat je voldoende slaapt. Volgens een groot Amerikaans onderzoek zijn twee korte nachten van vier uur slaap namelijk al voldoende om je hormoonsysteem uit balans te brengen. Per uur dat je minder dan acht uur slaapt, schijn je 5 procent minder leptine en 5 procent méér ghreline aan te maken. Concreet betekent dit dat je eetlust ook met ongeveer 5 procent toeneemt. En in een maand als december is dat natuurlijk levensgevaarlijk… Wat helpt om beter te gaan slapen is elke dag rond het zelfde tijdstip naar bed gaan. Je zou ook in plaats van een gewone yoga les ook een yoga nidra les (slaap yoga) kunnen proberen, eventueel aangevuld met een slaapverwekkend supplement.

2) Zoek de natuur op

Misschien wel de beste manier om cortisol binnen de perken te houden is het maken van een wandeling in de natuur. Een groene omgeving heeft namelijk een hoge restoratieve waarde. Dit is de mate waarin een omgeving bijdraagt aan het psychisch herstel na stress of geestelijke vermoeidheid. Uit een groot onderzoek van de Universiteit van Leiden blijkt dat parken de grootste restoratieve waarde hebben. Urenlang door een park struinen is overigens niet nodig om voor een mentale oppepper. Sterker nog: volgens een onderzoek van Goossen, Van Winsum-Westra en Van der Wulp (2007) blijkt dat de grootste verbetering in de gevoelsstemming optreedt tijdens de eerste vijf minuten van een bezoek aan de natuur.

3) Luister naar een meditatie track

Overdag functioneren je hersenen vanuit de beta-stand: actief, doelgericht en stressvol. Zodra je ontspant schakelen je hersenen over naar alpha golven. En dat is waar je wilt zijn om je cortisol level binnen de perken te houden. Wat mij de komende maand helpt om te ontspannen zijn de meditatie tracks van Daniel Schotsborg. Daniel is er van overtuigd dat je hersenen door bepaalde tonen en ritmes in een andere frequentie kunnen worden gebracht. Je daalt daarbij af van beta golven naar alpha golven. Mijn favoriete track is ‘Holomood’ (duurt 10 minuten). Het fijnste moment om er naar te luisteren is vlak voor het slapen gaan. Vooral als je hoofd vol zit en je moeite hebt met ontspannen. Just give it a try :-).

Vond je dit een leuk artikel? Deel het!

Gerelateerde artikelen

NIEUWSBRIEF
Vul hieronder jouw e-mailadres in en wij sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen!
INSCHRIJVEN