Ben je een slechte slaper? De traditionele Chinese diëtiek weet raad

by Evelyn van Hasselt 18.10.2017

Veel mensen worden geplaagd door een slechte nachtrust. In onze Westerse samenleving zijn we gewend om slaapmiddelen te gebruiken om het probleem op te lossen. Dat kan variëren van een borreltje tot slaapverwekkende supplementen of slaaptabletten van de huisarts. Binnen de Chinese diëtiek zoekt men de oplossing liever in het keukenkastje.

Het Chinese dieet bij slapeloosheidsklachten

Slaap je slecht? Dan wordt er in China vaak eerst gekeken naar je voeding. Want binnen de Chinese cultuur gelooft men dat de beste medicijnen gewoon te vinden zijn in het keukenkastje. Als één lid van het gezin verkouden is, dan krijgt hij/zij ander eten voorgeschoteld dan de overige familieleden. De maaltijd zal bestaan uit allerlei producten die de weerstand versterken en de verkoudheid te lijf gaan. Ook als een gezinslid slecht slaapt wordt de voeding aangepast. Deze manier van genezen wordt ook wel traditionele Chinese diëtiek genoemd en kan ook in het Westen worden toegepast.

4 verschillende groepen

De Chinese diëtiek gaat er van uit dat er verschillende redenen zijn waarom iemand slecht slaapt. Er zijn grofweg 4 groepen te onderscheiden:

1) Moeite met inslapen en veel (heftige) dromen
2) De hele nacht amper tot niet slapen
3) Snel in slaap vallen, midden in de nacht wakker worden en dan niet meer kunnen inslapen
4) Slapeloosheid door een te volle maag

1) Moeilijk inslapen en dromen

Zit je in deze groep dan heb je vooral moeite met inslapen. Je slaapt over het algemeen door tot de wekker gaat, maar bent onrustig en droomt veel. Vaak zijn dit heftige dromen, maar nog geen echte nachtmerries. Bij het wakker worden heb je vaak last van hartkloppingen of voel je je opgejaagd. Overdag heb je moeite om je te concentreren. De voedingsmiddelen dit type slapeloosheid kunnen verminderen worden door de Chinezen kalmerend genoemd. Zij gaan er namelijk vanuit dat iemand te weinig “yin” in zijn/haar lichaam en geest heeft om goed te kunnen inslapen en om geen last te hebben van wilde dromen. Voedingsmiddelen die mensen met deze klachten wat vaker zouden kunnen gebruiken zijn yin versterkend. Hiertoe behoren o.a. rundvlees, eieren, spinazie, wortelen, dille, knoflook, zilvervliesrijst en bonen.

2) Niet of zeer slecht inslapen en veel hitte symptomen

Behoor je tot de tweede groep dan ben je zó rusteloos dat je bijna helemaal niet slaapt. Inslapen doe je meestal pas tegen vijf uur ‘s ochtends, of zelfs helemaal niet. Vaak gaat deze vorm van slapeloosheid gepaard met een lichte mate van duizeligheid. Ook kun je het gevoel hebben dat je koorts hebt. Er is in werkelijkheid geen temperatuurverhoging, maar je handen en voetzolen voelen brandend aan. Daarnaast heb je een droge mond. Ook hartkloppingen en een pijnlijke onderrug passen bij dit type. De Chinezen gaan er vanuit dat er in dit geval teveel “yang” in je lichaam aanwezig is om goed te kunnen slapen. Hierbij kunnen dan ook de volgende voedingsmiddelen gebruikt worden vanwege hun yang/hitte verminderende werking: bonen, honing, citroen, peren, melk, kaas, tofu, witte rijst, tomaten, mango’s, watermeloen en appels.

Mis nooit meer iets van Holistik!

Schrijf je met de knop hieronder in voor onze newsletter & never miss a single story.
Ja, houd mij op de hoogte!

3) Snel inslapen maar steeds wakker worden

Je valt in slaap zodra je hoofd je kussen raakt. Maar doordat je ontzettend veel droomt slaap je zeer onrustig en word je steeds wakker. Als je wakker schiet, voel je je vaak angstig en heb je last van hartkloppingen en/of hoofdpijn. Overdag ben je prikkelbaar en heb je een bittere smaak in je mond. Ook ervaar je een drukkend gevoel op je borst. Bij dit type gaan de Chinezen er vanuit dat er teveel “vuur” oftewel “extreem yang” in het lichaam aanwezig is om goed te kunnen slapen. Daarom schrijft de Chinese diëtiek bij dit type slaapproblemen voeding voor met een koel karakter. Op die manier wordt het vuur geblust. Hitte verdrijvende voedingsmiddelen zijn bijvoorbeeld bananen, aardbeien, grapefruit, andijvie, aubergine, honing en aardappelen.

4) Slapeloosheid door een te volle maag

Je kunt ook last krijgen van slapeloosheid door te veel eten, of door vlak voor het naar bed gaan nog iets moeilijk verteerbaars te eten. De oplossing hiervoor is vrij eenvoudig: even uit bed gaan tot het eten wat gezakt is. Als je vaak last hebt van deze vorm van slapeloosheid, is het raadzaam om voortaan na 20.00 uur niets meer te eten. Volgens de Chinese orgaanklok is het zelfs beter om na 19.00 uur niet meer te eten. Zit je toch tot ‘s avonds laat te tafelen? Drink dan vlak na de maaltijd verse gemberthee. Gember helpt de maag bij het verteren van het voedsel waardoor een opgeblazen gevoel tegen wordt gegaan.

Mis nooit meer iets van Holistik!

Schrijf je met de knop hieronder in voor onze newsletter & never miss a single story.
Ja, houd mij op de hoogte!

Bron: marsa acupunctuur

Vond je dit een leuk artikel? Deel het!

Gerelateerde artikelen

NIEUWSBRIEF
Vul hieronder jouw e-mailadres in en wij sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen!
INSCHRIJVEN