7 heilzame ochtendrituelen om 2018 mee in te luiden

by Evelyn van Hasselt 31.12.2017

Geen betere manier om aan een nieuw jaar te beginnen dan met een heilzaam ritueel. We hebben 7 ochendrituelen voor je op een rijtje gezet. Ze allemaal achter elkaar uitvoeren hoeft niet. Kies vooral het ritueel dat het beste bij je past. Des te makkelijker is het om er een vaste gewoonte van te maken.

7 x heilzame rituelen om het nieuwe jaar mee in te luiden

1. Tong schrapen

Volgens de Ayurveda is het reinigen van je tong net zo belangrijk als het poetsen van je tanden. Als je ‘s ochtends je bed uit komt, check dan niet eerst je Facebook timeline, maar je tong. Daar word je een stuk wijzer van. Is je tong mooi roze en ligt er geen laagje op? Good job en niks aan de hand. Maar als er beslag op zit, dan is het een idee om je tong te schrapen. En het liefst met een roestvrijstalen exemplaar. Door te schrapen verwijder je bacteriën die zich gedurende de nacht op je tong hebben verzameld. Begin van achter naar voren en herhaal dit 5 – 10 keer. Drink pas daarna water. Anders spoel je de bacteriën die je lichaam via je tong kwijt wil gewoon weer in je maag.

2. Drink voldoende water

Tijdens je slaap verlies je per uur ongeveer 60 ml vocht. Dat komt neer op zo’n halve liter per nacht. Wat wij doen zodra we wakker zijn? Eerst onze tong schrapen en dan hup naar de kraan voor 2 glazen (lauw) water. Mét vers citroensap. Dit herstelt direct de vochtbalans. Ook helpt warm water bij het op gang brengen van de bloedsomloop naar je spijsvertering waardoor voedingsstoffen beter worden opgenomen. Citroen is goed voor je pH-balans en heeft een ontgiftende werking.

3. Ochtend seks 

seksuele energieEr zijn diverse onderzoeken die het bewijzen, maar eigenlijk kunnen we zelf ook wel bedenken dat ochtendseks gewoon een top idee is. Het hebben van seks in de ochtend, zorgt er voor dat er oxytocine vrij komt. Dit ‘knuffelhormoon werd in 1909 ontdekt door de Britse farmacoloog Henry Dale. Het maakt dat koppels zich de rest van de dag sterker verbonden voelen. Daarnaast verlaagt oxytocine de bloeddruk en vermindert het stress. Vind je het lastig om dit ochtendritueel in te passen wegens jengelende kinderen/belangrijke vergaderingen/vuilniszakken die aan de straat moeten worden gezet? Wacht gewoon rustig af tot het juiste moment zich voordoet en kijk wat het voor een invloed heeft op de rest van je dag.

Mis nooit meer iets van Holistik!

Schrijf je met de knop hieronder in voor onze newsletter & never miss a single story.
Ja, houd mij op de hoogte!

4. Koud af douchen

In Amerika zeggen ze dat een koude douche koffie is voor je lichaam. So true! Een koude douche (met een watertemperatuur van 10 – 12 graden celcius) maakt je direct scherp en alert. Zeker als je slecht geslapen hebt en dankzij teveel glazen champagne nog een beetje gaar bent. Hoewel je in eerste instantie vast niet vrolijk wordt van de gedachte aan een koude douche, zijn er aanwijzingen dat koud douchen zelfs een depressie kan verminderen. Als je 2 tot 3 minuten onder een koude straal staat, ontvangen je hersenen via de koude sensoren in de huid zo veel elektrische signalen dat je brein een soort reset krijgt. Ook worden er meer endorfines in het bloed gemeten. Dit komt doordat het sympathische zenuwstelsel geactiveerd wordt.

5. Warm ontbijten (zeker in de winter!)

Hartje winter is er niets fijner dan de dag starten met een warme kom comfort food. Ayurveda-technisch gezien is warm ontbijten met volwaardige koolhydraten zelfs een zeer slimme zet. Volgens Ayurvedisch therapeut Jeroen Mei is een warm ontbijt het beste om je lichaam te geven in de vroege morgen. “Het spijsverteringsvuur, ofwel ‘agni’ moet op gang komen. Dat doe je door het vuurtje letterlijk op te stoken door warm eten. Koud eten – zoals een acaï bowl of yoghurt met fruit – verzwakt juist het spijsverteringsvuur.’ Klinkt inderdaad logisch. En van die collectieve angst voor koolhydraten willen we toch eigenlijk ook weleens af, niet? Een breakfast bowl op basis van rijst is namelijk alles behalve een dikmaker. Zelfs voor witte rijst hoef je niet bang te zijn. Vanwege de volwaardige koolhydraten kan je lichaam er – zonder snaaien – tot de lunch makkelijk mee voor uit.

6) Beoefen de Vijf Tibetanen

De Vijf Tibetanen is een serie van 5 eenvoudige yoga oefeningen afkomstig van Tibetaanse monniken uit het Himalaya gebergte. De oefeningen hebben een vitaliserende werking op zowel je lichamelijke als je mentale conditie. Ze worden daarom ook wel de vijf verjongingsrituelen genoemd. Het fijne aan de Vijf Tibetanen is dat de oefeningen makkelijk zijn te onthouden én weinig tijd in beslag nemen. Binnen 10 minuten zit je dagelijkse verjongingsritueel er weer op en kun je aan een nieuwe dag beginnen. Hoe je de oefeningen uitvoert lees je hier.

7) Borstel je huid

Volgens de ayurveda stimuleer je met het borstelen van je huid je  lymfvatenstelsel. Ook verbetert je bloedsomloop. En een goede circulatie van lymfevocht en bloed ligt aan de basis van een slank en gezond lijf. Drink na het borstelen een groot glas water om de door het borstelen vrijgekomen afvalstoffen direct af te voeren. Borstel je huid bij voorkeur elke ochtend, maar minimaal 3 keer per week. In dit artikel over dry brushing lees je meer.

Mis nooit meer iets van Holistik!

Schrijf je met de knop hieronder in voor onze newsletter & never miss a single story.
Ja, houd mij op de hoogte!
Vond je dit een leuk artikel? Deel het!

Gerelateerde artikelen

NIEUWSBRIEF
Vul hieronder jouw e-mailadres in en wij sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen!
INSCHRIJVEN
Gratis Video's
Vul hieronder jouw e-mailadres in en krijg gratis toegang tot alle yoga video's!
INSCHRIJVEN