Waarom (iets) minder suiker eten een ontzettend goed idee is

by Evelyn van Hasselt 03.02.2018

In de afgelopen decennia is het gebruik van snelle suikers sterk toegenomen. Niet zo gek dat er al een tijdje een anti-suiker hype gaande is. Misschien overweeg je zelfs wel om suiker te schrappen uit je dagelijkse eetpatroon. Maar is suiker wel echt de duivel? En is een 100% suikervrij bestaan überhaupt wel haalbaar?

Waarom afkicken van suiker een ontzettend goed idee is

Je kunt het je bijna niet voorstellen, maar vroeger was suiker iets dat je, net als zout, in een klein potje bewaarde. Onze oma’s voegden hier en daar een snufje toe als smaakmaker. Door de opmars van kunstmatige zoetstoffen en het industrieel toevoegen van grote hoeveelheden snelle suikers is een compleet andere situatie ontstaan. Gebruikten we in 1936 nog 4,5 kg suiker per persoon per jaar inmiddels ligt dat getal veel hoger: zo’n 45 kilo per persoon per jaar. Dit terwijl deskundigen zo’n 7,5 kilo (20 gram per dag) adviseren. Ons lichaam kan de toename van snelle suikers, dat wil zeggen suikers en voedsel met een hoge Glykemische Index, niet goed verwerken. Wat er gebeurt, is dat je lever het teveel aan suiker omzet in vet. Dat je daardoor niet meer in je bikini past, is maar één kant van het verhaal en iets dat je alleen aan de buitenkant ziet. Het échte probleem zit aan de binnenkant. Want wist je dat jouw muffin top allerlei ontstekingsreacties op gang kan brengen? Een teveel aan vetweefsel kan namelijk leiden tot chronische ziektes zoals diabetes, leververvetting en hart-, en vaatziekten. En dan hebben we het nog niet eens over de schade aan je gebit die door suiker wordt veroorzaakt.

Mis nooit meer iets van Holistik!

Schrijf je met de knop hieronder in voor onze newsletter & never miss a single story.
Ja, houd mij op de hoogte!

Corn Syrup

Dat een overmaat aan snelle suikers niet goed voor je is, dat moge duidelijk zijn. Streven naar suikervrij is alleen niet zo makkelijk als je denkt. Omdat suiker relatief duur is en chemische zoetstoffen goedkoop, is de voedingsmiddelenindustrie producten op grote schaal gaan zoeten met een zoetstof waar je waarschijnlijk wel eens van hebt gehoord: High Fructose Corn Syrup (HFCS). HFCS is een siroop gemaakt van maïs en wordt ook wel glucose-fructosesiroop genoemd (heeft geen E-nummer). Je vindt het terug in allerlei producten waar je het misschien niet van verwacht. Denk bijvoorbeeld aan energybars, brood, zoutjes en soep. HFCS bestaat voor 45 procent uit glucose en voor 55 procent uit fructose. En dat is belangrijk. Want je lichaam verwerkt glucose op een heel andere manier dan fructose. Glucose gaat vanuit je darmen direct naar je bloedbaan en dient als brandstof voor je weefsel en organen. Fructose gaat linea recta naar je lever. Daar worden de moleculen omgezet tot bloedvetten. En die staan weer in verband met hart-, en vaatziekten. En dat is nog niet alles. Glucose (dat in fruit en veel honingsoorten zit) prikkelt je hersenen om aan je maag door te geven dat je vol zit. Fructose doet precies het tegenovergestelde! Het verandert je hormoonhuishouding waardoor je honger krijgt en jezelf overeet.

Is streven naar suikervrij haalbaar?

Hoewel tafelsuiker (ook vol fructose!) en corn syrup hoofdzakelijk nasty kanten hebben, hoeven we niet terug naar grootmoeder’s tijd. Streven naar een (bijna) volledig suikervrij bestaan is niet realistisch. We hebben simpelweg niet de tijd om elke verpakking aan een grondig onderzoek te onderwerpen en uren te staan rekenen in de supermarkt. Met een beetje suiker kan je lijf gelukkig ook prima omgaan. De truc is om suiker vooral te zien als een traktatie. De makkelijkste manier om minder suiker binnen te krijgen is om producten die overduidelijk bol staan van de snelle suikers (koek, snoep, gebak etc.) met mate eten. Je krijgt immers al genoeg verborgen suikers binnen via producten waar je het hoge suikergehalte niet direct aan afziet. Wat je misschien kan helpen bij het leren verminderen van je suikerconsumptie, is verder kijken dan de slanke lijn. Laat je die zak drop puur en alleen staan omdat je niet dik wilt worden? Of omdat ook je binnenkant er bij gebaat is?

Mis nooit meer iets van Holistik!

Schrijf je met de knop hieronder in voor onze newsletter & never miss a single story.
Ja, houd mij op de hoogte!

Bronnen: Eenvoudig gezond, Anna M. Kruyswijk – van der Heijden en De Houdbare Vrouw, Hanny Roskamp & Pim Christiaans

Vond je dit een leuk artikel? Deel het!

Gerelateerde artikelen

NIEUWSBRIEF
Vul hieronder jouw e-mailadres in en wij sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen!
INSCHRIJVEN
Gratis Video's
Vul hieronder jouw e-mailadres in en krijg gratis toegang tot alle yoga video's!
INSCHRIJVEN
NIEUWSBRIEF
Vul hieronder jouw e-mailadres in en wij sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen!
INSCHRIJVEN