Is voor een groep spreken niet jouw ding? Een docent Chinese Geneeskunde geeft tips

by Karlijn Visser 01.08.2017

Dagen stress hebben vanwege een presentatie die er aan komt. Of dat nu voor je werk is of omdat je moet speechen op het huwelijk van je beste vriendin. Mieke Roovers is docent Chinese Geneeskunde en weet veel over Oosterse ontspanningstechnieken. Ze weet als geen ander hoe stressvol het is om in de belangstelling te staan. Omdat 95% van wat je communiceert volgens onderzoek onbewust gebeurt, vroegen we Mieke hoe je als de meest sterke versie van jezelf ten tonele kunt verschijnen. Inclusief video ademhalings- en Tai Chi oefeningen door Mieke voorgedaan. 

Is voor een groep spreken niet jouw ding? Een docent Chinese Geneeskunde geeft tips

Je communiceert het sterkst (55%) door je lichaamstaal en intonatie van de woorden (38%) die je gebruikt. Dus slechts 7% van wat je daadwerkelijk zegt blijft hangen bij je publiek. Best gek eigenlijk. En tegelijk een mooie kans om eens wat dieper in deze materie te duiken. Want met dit model in je achterhoofd kun je je een stuk beter voorbereiden op een presentatie. We spraken erover met Mieke Roovers.

Hoe belangrijk zijn de woorden die je gebruikt in je communicatie?

Mieke: Dat hangt af van de persoon. Wij zijn een mix van buik-, hart – of hoofdtype, waarvan er slechts één dominant is. Een hoofdtype is meer op ‘het woord’ gericht; een harttype is meer op het stemgebruik van hoe het gezegd wordt en een buiktype let op non verbale communicatie zoals de lichaamshouding, mimiek en gebaren.

Wat communiceer je meestal op onbewust niveau?

Mieke RooversMieke: Alle communicatie verloopt hoofdzakelijk op onbewust niveau. In de eerste minuut ‘weet’ je of jouw straling met die van de ander klopt. Als het klopt, dan mag je zo’n persoon. Klopt het niet, dan stoot het af -ongeacht wat de persoon te vertellen heeft. Bijvoorbeeld: Iemand die je aardig vindt vertelt je een mop, maar het is niet bepaald een professionele moppenverteller. Toch vind je hem lollig en het bevestigt jouw idee over de persoon. Vertelt een persoon die je niet mag dezelfde mop veel beter, zul je waarschijnlijk denken:’ Ja hoor, hij probeert ook nog lollig te doen…’

Mis nooit meer iets van Holistik!

Schrijf je met de knop hieronder in voor onze newsletter & never miss a single story.
Ja, houd mij op de hoogte!

Hoe word je je bewust van wat je onbewust communiceert?

Mieke: Communiceren betekent energiebewustwording. Bewust worden van je buikenergie (daar waar de levenskracht zit), je hartenergie (gevoelsenergie) en je hoofdenergie (denkkracht). Deze 3 krachten straal je uit en dat wordt ook wel je aura genoemd. In feite is de aura een elektromagnetisch veld dat meetbaar is. Voel je je niet zo lekker? Dan is het veld minder krachtig, zeg tot 250 Herz, en voel je je zwaar. Voel je je echter goed, dan straal je letterlijk en figuurlijk tot wel 150 Kiloherz!

Hoe breng je woorden en dat wat je onbewust communiceert met elkaar in balans?

Mieke: Door de hoofd-, hart- en buikenergie met elkaar in balans te brengen. Dit kun je doen met behulp van Yoga of Tai Chi oefeningen (ik doe er in deze video een aantal voor), maar ook met dansen en zingen op muziek waar je vrolijk van wordt. Ook de juiste kledingkeuze bij datgene wat je uit wilt stralen ondersteunt, en zorgt ervoor dat je je zeker voelt over je voorkomen.

Heb je een gouden tip om je zenuwen voor een presentatie onderMieke roovers, presenteren controle te houden?

Mieke: De Relaction Wave lifestyle. Relaction is een samentrekking van relaxation en action. Voordat je tot actie komt, keer dan eerst naar binnen en volg de stappen uit het schema. De ademhalingsoefeningen die ik in deze video geef kunnen ook helpen om in een rustige positieve mood te komen.

Mis nooit meer iets van Holistik!

Schrijf je met de knop hieronder in voor onze newsletter & never miss a single story.
Ja, houd mij op de hoogte!

Meer info over Mieke’s praktijk vind je hier: toplife.nu

Vond je dit een leuk artikel? Deel het!

Gerelateerde artikelen

NIEUWSBRIEF
Vul hieronder jouw e-mailadres in en wij sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen!
INSCHRIJVEN