Een weekend lang stil zitten: meditatiegroentje Eva vond het knap lastig!

by Eva Alberda 08.04.2017

Nog nooit had ik het gedaan. Vandaar dat ik reuze nieuwsgierig was ik naar mijn eerste meditatieweekend op 10,11 en 12 maart bij Yogaschool You Can Yoga. Wat bleek, een weekend lang stilzitten en focussen op je ademhaling vond ik een van de moeilijkste dingen die ik de afgelopen tijd heb gedaan… 

Een weekend lang stil zitten: meditatiegroentje Eva had het er knap moeilijk mee…

Heb je wel eens stil gestaan bij hoe je eigenlijk ademt? Hoog, laag, kort of krachtig… We vergeten soms dat ademen een fundamenteel onderdeel is van het leven. Het is het leven. In het weekend ‘breathing & pranayama’ werd mij duidelijk dat ik met ademhaling veel meer kan bereiken dan ik dacht.

Nooit meer iets missen van Holistik? Vergeet dan niet onze Facebook-pagina te liken en je in te schrijven voor onze Newsletter.

A steady breath leads to a steady mind

Waarom we ooit begonnen met ademhalen ligt voor de hand: om te leven. Door meditatie focus je op je eigen ademhaling. Want het doel is een steady mind. Tijdens dit weekend ontdekte ik hoe je de ademhaling kunt verdiepen met behulp van oefeningen zoals een partnermeditatie, whitelight en geleidde meditaties. Wat vooral is blijven hangen is hoe moeilijk ik het vond om mijn mind rustig te houden. Zondagavond toen mijn intense drie dagen erop zaten voelde ik mij fantastisch, rustig, stabiel en ‘schoon’.

3 x meditatie tips

Een fijne plek en de juiste setting zijn essentieel. Het beste is om een constante plek en tijd te hebben zodat je een gewoonte voor jezelf creëert.  De beste tijd om te mediteren is zodra je wakker wordt in de ochtend.

1. Me-time

Erken dat het vanaf nu me-time is. De kunst is om bewust je gedachten los te laten: of die nu over het ontbijt gaan of over die belangrijke businessdeal die deze week gesloten moet worden. Een mooi quote van mijn teacher Jason: “The point isn’t to study and understand the bag of rocks we carry, the point is to drop them.”

2. Aandacht

Breng nu de aandacht naar je ademhaling. Langzaam breng je je gedachten naar het middenrif. Maak de ademhaling steeds dieper. Doe dit door je buik uit te zetten bij elke inademing. Probeer in een flow te komen. Het helpt bijvoorbeeld om te tellen.

3. Niets forceren

Stop met jezelf moed inpraten dat je vooral ‘rustig’ moet blijven. Zodra je dit doet wordt je brein zelfs actiever en is de ontspanning ver te zoeken. Het helpt om je interne focus op één plek te hebben. Dit kan van alles zijn, zoals je longen, je hart, je buik of de adem die stroomt langs je neus.

Korte adem-opfrisser: Kapalabathi

Kapala betekent ‘schedel’ en bathi ‘schijnen’. Als je deze oefening goed uitvoert ervaar je een tinteling bij je voorhoofd omdat de zuurstoftoevoer naar je brein toeneemt. Wat je doet is focussen op alleen de uitademing door je neus. De inademing gaat als het ware vanzelf en is passief. Leg een hand op je buik, boven je navel. Wanneer je uitademt, duw je als het ware de lucht uit je buik. Het idee is alsof je met je neus en je uitademing een kaarsje uitblaast. Het ritme is vrij ‘snel’ en kun je bepalen door voor jezelf 1-2-1-2-1-2 aan te houden. Bij 1 adem je uit, bij 2 adem je (automatisch) weer in.

Proberen? Ga zitten in een relaxte houding (voor mij is dit met een meditatie-kussen op de grond, maar een stoel of op bed kan natuurlijk ook). Begin met een paar diepe ademhalingen. Doe dan de Kapalabathi ademhaling 30 keer. Adem daarna 2 x rustig in en uit. Hierna houdt je je adem zo lang als je kunt in. Langzaam laat je de adem ontsnappen via je neus, en adem je weer twee keer rustig in en uit. Houd dit 3 rondes vol en verhoog in elke nieuwe ronde telkens het aantal en de lengte van het inhouden van je adem.

Nooit meer iets missen van Holistik? Vergeet dan niet onze Facebook-pagina te liken en je in te schrijven voor onze Newsletter.

Ben je nieuwsgierig geworden naar deze onderwerpen? De 200H intensive is voor iedereen, en je kunt elk moment instappen. Lees hier alles over de komende weekenden.

Vond je dit een leuk artikel? Deel het!

Gerelateerde artikelen

NIEUWSBRIEF
Vul hieronder jouw e-mailadres in en wij sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen!
INSCHRIJVEN