Stress, spierkramp en slapeloosheid? Misschien heb je een magnesiumtekort

by Evelyn van Hasselt 18.02.2017

Magnesium wordt ook wel ‘de vonk van het leven’ genoemd en dat is niet voor niets. Het mineraal is betrokken bij meer dan 300 biochemische reacties in je lichaam. Vooral in stressvolle periodes kun je maar beter een pot met magnesiumpillen in huis halen.

Hoe herken je een magnesiumtekort?

Magnesium is goed voor zo’n beetje alles. Het mineraal stuurt enzymen aan die ervoor zorgen dat allerlei processen in je lichaam goed verlopen. Het voert te ver door om al die processen te noemen, maar denk bijvoorbeeld aan:

  • De ontspanning van je spieren
  • Het vrijmaken van energie uit je voeding
  • De vorming van gezonde tanden en botten
  • Het verhogen van je weerstand tegen spanning en stress
  • De overdracht van zenuwprikkels en het goed functioneren van je spieren

Je lichaam kan zelf geen magnesium aanmaken. Je moet het dus uit je voeding zien te halen. In donkergroene bladgroenten, ongeraffineerde noten en granen zit veel magnesium. Met stip op nummer 1 staat spinazie. In 100 gram spinazie, zowel rauw als gekookt, zit maar liefst 79 mg magnesium! Ook amandelen, walnoten en zilvervliesrijst zijn goede bronnen van magnesium. In 100 gram gekookte zilvervliesrijst zit 40 mg magnesium. Als ji in relatief rustig vaarwater zit, kom ik een heel eind met gezond eten. Maar als je stress hebt, is het geen gek idee om wat extra magnesium in de vorm van een supplement te slikken. Zodra je lijf stress ervaart, plas je namelijk 4 keer meer magnesium uit dan normaal. En om nou kilo’s spinazie naar binnen te werken…

Nooit meer iets missen van Holistik? Vergeet dan niet onze Facebook-pagina te liken en je in te schrijven voor onze Newsletter

Magnesium tekort

Uit onderzoek blijkt dat meer dan 60% van de mensen in de westerse wereld een tekort aan magnesium heeft. Dat terwijl veel mensen zich daar helemaal niet van bewust zijn. In Amerika schijnt zelfs 68% van de bevolking de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH) niet te halen. Sterker nog: 19% van de Amerikanen haalt nog niet eens de hélft van de ADH. En die mensen hebben hoogstwaarschijnlijk te maken met gevoelens van onrust, prikkelbaarheid, spierkrampen en slapeloosheid. Want dát zijn de bekendste symptomen van een magnesium tekort. Je schijnt een magnesiumtekort overigens ook te kunnen herkennen aan een zure zweetlucht, ooglid trillingen en het hebben van moeite om uit je woorden te komen.

400 mg per dag

Zit je midden in een drukke periode en herken je één of meerdere symptomen? Haal dan vooral een pot magnesium in huis en probeer het een paar weken. Zelf slik ik dagelijks 400 mg magnesium citraat. Maar let op: door het innemen van extra magnesium kan een tekort ontstaan aan een ander belangrijk mineraal: kalk. Daarom is het slim om naast 400 mg magnesium óók 400 mg calcium te slikken. En dan het liefst voor het slapengaan. Zit je in een super stressvolle periode? Dan kun je overwegen om gedurende de hele dag om de paar uur een beetje magnesium te slikken. In periodes van stress vragen je cellen namelijk voortdurend om magnesium. Vrouwen hebben volgens de ADH 250 – 350 mg nodig. In tijden van stress kun je dit opvoeren tot 500 mg per dag.

Nooit meer iets missen van Holistik? Vergeet dan niet onze Facebook-pagina te liken en je in te schrijven voor onze Newsletter

Bronnen: De Houdbare Vrouw, Pim Christiaans & Hanny Roskamp, Jesse van der Velde

  • Vond je dit een leuk artikel? Deel het via:

You may also like

NIEUWSBRIEF
Schrijf je in voor onze newsletter & never miss a single story. We houden je op de hoogte!
INSCHRIJVEN