10 gouden PR tips van een pro om je eigen business of job een boost mee te geven

by Karlijn Visser 14.11.2017

Laatst zaten we met haar aan de ontbijttafel bij Coffee & Coconuts in Amsterdam en raakten niet uitgepraat over het PR vak, waar Laura Seikritt (38) vol passie over vertelde. Momenteel als PR Manager Benelux voor Philips. Daarvoor had ze toffe jobs in de PR bij Diesel en Scotch & Soda. We vroegen Laura om haar 10 gouden Public Relations tips. Want of je nou jezelf als merk wil neerzetten of dat je een eigen bedrijf bent gestart: deze adviezen komen in elk vak altijd van pas. 

10 gouden PR tips van een pro om je eigen business of job een boost mee te geven

Al bijna 20 jaar ervaring heeft Laura in het PR vak. En hoe langer ze het vak bedrijft, hoe meer ze er van gaat houden. Binnen Philips is ze verantwoordelijk voor de PR rondom Personal Health. Denk aan koffieapparaten, keukentools, beautyproducten, scheerapparaten voor mannen, tandenborstels en producten voor moeder en kind. De meeste van haar persrelaties kent ze al lang en persoonlijk, iets wat haar absolute kracht is. De mediawereld verandert continue en snel. Nieuwe media spelen een belangrijke rol en daar heeft iedereen zijn weg in moeten vinden. Ook Laura. “Er zijn veel meningen over media, pers, bloggers, vloggers en influencers, vaak door mensen die niet goed weten hoe het werkt. Creativiteit, talent en originele content maken, het wordt vaak te weinig gewaardeerd. Ik weet hoeveel werk en liefde er gaat zitten in het maken van mooie shoots, spot-on artikelen, goede video’s… En als onze producten erin staan, maakt me dat heel trots! PR is meer voor mij dan een baan en dat voelen mensen”. Geloof ons: zo’n gedreven en professionele PR lady kom je niet vaak tegen. Doe daarom je voordeel met Laura’s 10 gouden PR tips.

1. Wees jezelf

Luister goed en heb interesse in degene die tegenover je zit. Mijn relaties gaan verder dan werk, verder dan ‘ik wil iets van jou en jij wil iets van mij’.

2. Zorg dat wat je doet iets toevoegt

Besef dat als je iets organiseert voor pers, dat het om iemands kostbare tijd gaat. Kies voor een prettig tijdstip/locatie/tijdsduur en maak het leuk. Het is altijd makkelijker om iemand nog eens uit te nodigen voor iets dat naast relevant, ook gewoon leuk en inspirerend was.

3. Zorg voor warm welkom

Zeker als het in een hectische omgeving is (fashion weeks, lanceringen, beurzen, persdagen, interviews); ‘wil je even zitten, heb je al wat gegeten, gedronken, misschien even naar het toilet’? etc. Het klinkt simpel, maar veel te vaak wordt een programma er doorheen gejast en is er helemaal geen tijd of wordt er helemaal niet omgekeken naar iemand.

4. Wees een professional

Lees je in, weet wat er speelt en waar je het over hebt, ken je media en doe wat je zegt/zeg wat je doet. Journalisten en stylisten hebben weinig tijd: meestal hebben ze dingen gisteren nodig in plaats van vandaag, en dat betekent dat je er bovenop moet zitten. Door even langs het rijtje wie/wat/waar/wanneer/waarom en hoe te lopen, kun je meteen het juiste aanleveren, op tijd. En ga langs.

5. Uitleggen doe je persoonlijk

Niemand heeft tijd voor gebruiksaanwijzingen, lange mails en omslachtige uitleg aan de telefoon. Dat doe je dus daarom gewoon mondeling.

6.  Maak een duidelijk plan

Maak een plan met daarin een strategie en een missie over wat wil je bereiken. Hou je met het bepalen van je projecten en werkzaamheden aan die missie en doelstellingen, en toets jezelf af en toe of je niet teveel afwijkt. Fewer, bigger, better. Daarmee kun je laten zien dat je impact kunt maken. Dat vraagt om een strakke back planning en geeft je ruimte om tijd te besteden aan de dingen die er echt toe doen. En wees opportunistisch! Als zich een kans voordoet, moet je ‘m pakken.

7. Actuele perslijst

Werk met een key media en influencer lijst. Je kunt beter met wat minder contacten echt mooie dingen maken, dan dat je iedereen probeert te bedienen en nergens écht tijd voor hebt. Aan de hand van je missie, kun je ook makkelijker een onderscheid maken in welke aanvragen je wel en niet oppakt en wie je wel op een event wil hebben of niet.

8. Wees attent

Als een persrelatie van je iets moois maakt laat zien dat je dat ziet. Vaak wordt dat vergeten, of gedacht dat dat niet hoeft. Maar het is toch een kleine moeite om even te bedanken. En zo leuk om te doen!

9. Bewaak het merk

Het merk waar je voor werkt moet je beschermen. Wat is de missie van het merk en hoe kan PR bijdragen in het behalen van die missie? Denk daar strategisch over na toets goed of een samenwerking hierop aansluit.

10. Netwerk opbouwen

De eerste paar jaar is PR best lastig. Vooral het opbouwen van relaties kost tijd en brengt soms ongemakkelijke situaties met zich mee. Ik kende de namen van de pers vrij snel, maar voordat de pers mijn naam kende, me onthield, dat duurde wel even. Veel naar events gaan helpt. Het is goed voor je socializing-skills, om iedereen even te zien en te spreken, maar grijp een event niet aan om je producten te pitchen.

Mis nooit meer iets van Holistik!

Schrijf je met de knop hieronder in voor onze newsletter & never miss a single story.
Ja, houd mij op de hoogte!
Vond je dit een leuk artikel? Deel het!

Gerelateerde artikelen

NIEUWSBRIEF
Vul hieronder jouw e-mailadres in en wij sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen!
INSCHRIJVEN