Traditionele Chinese Geneeskunde: 12 regels voor een onbezorgde kraamtijd

by Holistik 18.07.2017

Volgens de Traditionele Chinese Geneeskunde is de eerste maand na de bevalling cruciaal voor de gezondheid van de kersverse moeder. In deze periode dien je als vrouw op een bijzondere manier met je lichaam om te gaan zodat je optimaal kunt herstellen. Welke 12 traditionele kraamregels daarbij kunnen helpen weet Martina Capousek van Bloesem Acupunctuur. Ze is zo lief om ze met jou te delen.

Traditionele Chinese Geneeskunde: 12 regels voor een voorspoedige kraamtijd

Het lijkt wel alsof er in onze moderne, Westerse samenleving geen ruimte is voor uitputting. We waarderen vrouwen die doorzetten en presteren en zien toegeven aan vermoeidheid als aanstellerij. Dit gebrek aan respect voor het lichaam gaat later zijn tol eisen. Zeker als je net bevallen bent. Helaas verliezen veel vrouwen hun gezondheid en jeugdige uiterlijk nadat ze een kind hebben gekregen. Dit is zonde en kan voorkomen worden. Binnen de Traditionele Chinese Geneeskunde is de kraamtijd een bijzondere periode in het leven van een vrouw. De eerste drie dagen na de bevalling is het lichaam bezig met het elimineren van restanten vanuit de baarmoeder en het afdrijven van het overschot aan water in het lichaam. De daaropvolgende 28 dagen zijn nodig om de verbruikte energetische reserves aan te vullen. Dit zijn de zogenaamde ‘tonificatiedagen’ waarbij de opbouw van Xue (bloedenergie) en Qi (levensenergie) centraal staan. Om de eerste maand na de bevalling zo voorspoedig mogelijk te laten verlopen kent de Traditionele Chinese Geneeskunde 12 ‘kraamregels’. In China worden deze regels tegenwoordig vooral door grootmoeders gehandhaafd. Sommige regels zullen je waarschijnlijk ook best een beetje vreemd in de oren klinken. Toch zijn er ook vandaag de dag nog veel vrouwen die de kraamtradities in ere houden. Verwacht je een kindje of ben je net bevallen? Volg de 12 traditionele kraamregels niet blind op maar bekijk rustig bij welke kraamregel(s) jij je prettig voelt en pas die toe.

De 12 kraamregels

1) Zorg voor voldoende hulptroepen
Denk niet alleen aan kraamhulp en de vader van je kind, maar ook aan je moeder, schoonmoeder, familieleden, buurvrouwen en hartsvriendinnen. Omring jezelf met lieve, behulpzame en begripvolle mensen. Het is namelijk hun taak de komende 4 weken te koken, bezoek te ontvangen, koffie te schenken, beschuitjes met muisjes te smeren, schoon te maken, voor jou te zorgen en te helpen met de zorg voor de baby. Jij gaat vooral rusten en genieten. Huur als het nodig is een schoonmaakster in.

2) Blijf binnen
Ga  de eerste maand liever niet niet naar buiten. Volgens de Chinese geneeskunde doen vrouwen er goed aan om 4 weken te blijven liggen, met uitzondering van toiletbezoeken. Het nuttigen van maaltijden gebeurt dus ook in bed. Sommige bronnen raden zelfs 45 dagen bedrust aan. Als de vrouw deze regel niet volgt en te vroeg haar verplichtingen oppakt of zelfs gaat sporten, dan zou dit tot verzakking van haar baarmoeder kunnen leiden.

3) Zorg voor postnatale hygiëne
Je mag 4 weken niet douchen. Je lichaam wordt natuurlijk wel gewassen maar mag alleen worden afgenomen met een natte handdoek of spons geweekt in een oplossing van alcohol, heet water en zout en daarna direct afgedroogd. Gebruik alleen lauw water dat gekookt heeft om je tanden te poetsen.

4) Je mag niet op de tocht komen te staan
Draag direct na de bevalling een muts op je hoofd en houd in bed je handen en voeten onder de dekens. Volg dit advies ook in de zomer op. Je mag geen airconditioning of haardroger gebruiken. Ook voor een open raam liggen of zitten wordt afgeraden. Als je in de eerste 4 weken aan tocht wordt blootgesteld, dan zou dit kunnen betekenen dat je een fikse migraine gaat ontwikkelen.

5) Je mag het niet koud krijgen
Je meridianen zijn open na de bevalling en kou kan zich diep in je lichaam nestelen met gewrichtsklachten tot gevolg. Als je de regels hierboven hebt opgevolgd, dan blijf je lekker warm onder je dekens liggen of overdreven warm aangekleed met warme wollen sokken en muts onder een dekentje op de bank. Doe wat nodig is om warm te blijven. Maar ook voedsel kan verkoelend werken. Eet daarom geen koud, rauw voedsel, maar verwarmende milde gerechten, zie punt 7.

6) Mijd extreme hitte
Ben je in de zomer bevallen, dan mag je niet te warm worden waardoor je zou zweten en ook niet zonnebaden. De zon en transpireren zouden de Yin van de vrouw doen verminderen.

7) Voed jezelf om het kind te voeden
De vrouw mag pas eten na de bevalling als haar darmen vanzelf op gang zijn gekomen door middel van het passeren van lucht of stoelgang. Eet geen koud rauw voedsel, maar bijvoorbeeld wel voedzame soepjes en stoofpotjes of warme kipgerechten. Mijd zuursmakend voedsel zoals sinaasappels, zuurkool en augurken. Zure gerechten doen je Qi (levensenergie) stagneren waardoor je het koud zou kunnen krijgen. Eet makkelijk verteerbare en Qi versterkende voeding zoals haver, rijst, aardappelen, wortels, zoete aardappel en paddestoelen. Eet licht verwarmende kruiden zoals basilicum, kaneel, kruidnagel, venkel, gember, rozemarijn, tijm en drink jasmijnthee. Voed je Xue (bloedenergie) met maïs, rode bieten, donkergroene bladgroente (spinazie en boerenkool), abrikozen, avocado’s, dadels, kidneybonen, sesamzaadjes, eieren en biologisch rood vlees. Gebruik geen gefrituurd of te vet voedsel. Van de superfoods raad ik gojibessen aan. Ze bevatten veel vitamines en essentiële vetzuren. Tip: maak je eigen gojibessenthee. Giet kokend water over 15 gojibesjes en laat 3 minuten staan. Haal de besjes eruit, bewaar ze voor je havermoutpap of eet ze later los op.

8) Zorg dat de borstvoeding je niet uitput
Er is een gezegde in China: “ Je hebt een druppel van moeders bloed nodig om een druppel moedermelk aan te maken.” Ik zou het niet al te letterlijk opvatten maar feit blijft dat de borstvoeding ten koste van de moeder gaat. Daarom zie je vaak zogende vrouwen hun spiermassa verliezen. Je hebt voldoende Qi en Xue nodig om moedermelk aan te maken. Het is belangrijk om veel te eten en dan bij voorkeur calcium-en proteïnerijk voedsel zoals tofu, spinazie, eieren en vis. De voorkeur gaat naar gestoomd en langzaam gekookt voedsel. Dat kost namelijk minder energie om te verteren. Geef borstvoeding in de lig op de zij en niet zittend. Het is verboden om naast alcohol en koffie ook zwarte/groene/witte thee te drinken. Dit zou het van moedermelk afhankelijke kindje onrustig en huilerig kunnen maken. Het gaat hier dus om thee afkomstig van de theeplant. Kruidenmelanges zonder theïne of caffeine mogen wel. Het is eigenlijk de bedoeling dat de vrouw vooral bouillon en Gojithee drinkt. (zie punt 7)

9) Mijd emotionele triggers
Je hartchakra is open waardoor je extreem gevoelig bent voor emoties. Vermijd dus spannende boeken, films en nieuws. Lezen en TV kijken zouden je ogen te veel uitputten. Je mag luisteren naar harmonieuze muziek.

10) Onderga moxatherapie
Moxatherapie maakt gebruik van het gedroogde kruid artemisia vulgaris dat bekend staat vanwege het verwarmende en bewegende effect. De acupuncturist steekt een Moxaroll aan en behandelt met de warmte van de kruid acupunctuurpunten op de Ren Mai (conceptievat) op de onderbuik. Dit wordt gedaan in de tweede week na de bevalling om de Yang-energie te versterken en te voeden. Deze behandeling is niet geschikt voor moeders met verse keizersnee en moeders met hittesymptomen zoals koorts, nachtzweet, slapeloosheid of boosheid.

11) Gebruik Chinese kruiden
In de eerste twee weken wordt de kruidencombinatie Sheng Hua Tang voorgeschreven om het lichaam te helpen om oud bloed en eventueel loggia uit de baarmoeder helpen uit te drijven en de baarmoeder te helpen slinken. Vanaf week 2 wordt er door een acupuncturist een gepersonaliseerde kruidencombinatie voorgeschreven, afhankelijk van de klachten van de vrouw. Denk aan bijvoorbeeld onvoldoende borstvoeding, depressieve gevoelens of moeilijke stoelgang.

12) Behoud je taille
Je baarmoeder slinkt binnen 8 weken tot de normale grootte. Direct na de bevalling reikt de baarmoeder tot 4 cm onder de navel en 10 dagen na de bevalling zit die in het bekken achter je schaambot. Toch blijven veel vrouwen met een permanente dikke buik zitten. De Chinese vrouwen wikkelen hun taille in 10 lange en 40 cm brede lap stof om snel hun figuur terug te  krijgen. Ze beginnen vanaf dag 2 na de natuurlijke bevalling of vanaf dag 7 na een keizersnee. De buik blijft de eerste 2 weken 24 uur per etmaal ingebonden en wordt losgemaakt tijdens het nuttigen van een maaltijd en bij het wassen. Vanaf de derde week wordt de band alleen overdag geplaatst.

Uiteindelijk kunnen alle vrouwen prachtig herstellen van de zwangerschap als ze voldoende hulp en rust krijgen tijdens de eerste maand na de bevalling. Door de juiste gepersonaliseerde kruidencombinaties en voedingsrecepten kan de vrouw haar energie volledig vernieuwen, haar consititutionele zwakte genezen en daardoor sterker en jonger gaan uitzien dan voor haar zwangerschap.

Tekst: Martina Capousek
Bron: bloesemacupunctuur.nl

Vond je dit een leuk artikel? Deel het!

Gerelateerde artikelen

NIEUWSBRIEF
Vul hieronder jouw e-mailadres in en wij sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen!
INSCHRIJVEN