Een arts vertelt: 5 x voordelen van kou voor je gezondheid

by Karlijn Visser 02.08.2017

Ja, ik ben er in gedoken: het ijsbad waarmee Wim Hof wereldberoemd is geworden. Wat het me heeft gebracht naast heel veel stress op voorhand? Dat kou voor je lijf een hoop goeds teweeg brengt. Voor iedereen die net als ik geen ijsbad in de achtertuin heeft staan, ging ik langs bij arts en gecertificeerd Wim Hof instructeur Bart Biermans. Ik wilde van hem weten hoe je met de kou kunt trainen om je gezondheid te verbeteren. Ook als je geen ijsbad bij de hand heeft. Dit zijn Barts tips. 

Een arts vertelt: 5 x voordelen van kou voor je gezondheid zonder ijsbad

1. Koud afdouchen

We herhalen het nogmaals: koud afdouchen is een Holy Grail voor je gezondheid. Bart: ‘Doe dit vooral in de ochtend. Een koude douche geeft je een betere doorbloeding (aangezien het een serieuze workout voor je cardiovasculaire systeem is) en energie. Na een koude douche begin je de dag met een opgeladen batterij. Om smokkelen met de temperatuur te voorkomen, adviseer ik een mengkraan in plaats van een thermosstaat – die je al gauw matst met een aantal graden omhoog. Een thermostaat herken je aan de graden die de kraan aangeeft. Een mengkraan bedien je met een pinnetje van links naar rechts. Weet dat je douche in de winter 10 graden kouder is dan in de zomer. Bouw de koude straal op naar 2 minuten. Nu vliegt je ademhaling waarschijnlijk rap omhoog omdat de adrenaline door je lijf giert. Probeer deze rustig te krijgen. Je zult merken dat na 90 seconden de ‘fight flight’ respons afneemt, waarin je hartslag en je ademhalingsfrequentie omhoog zijn geschoten. Adem rustig door en leg je handen op een warme plek van je lichaam, bijvoorbeeld het hart. Focus je op de warmte.’

2.  Mini ijsbad voor koude handen

Bart: ‘Heb je last van koude handen of voeten? Prep dan met een mini-ijsbad en dompel je handen of voeten hier in. Vul een teil of bakje met koud water en ijsklontjes en laat de ijsblokjes het water in een paar minuten echt koud maken. Doordat je de bloedvaten in de uiteinden van je lijf traint, worden ze flexibeler en warmen ze in de toekomst beter op. Begin met een halve minuut en bouw op naar 5 minuten. Verleng de duur telkens met 20 seconden extra. Voor de enthousiastelingen onder ons: Draaf niet door. Je handen zullen eerst pijn gaan doen. Vervolgens trekt de pijn weg. Haal je handen, zodra de pijn daarna terug komt en je handen al wel geacclimatiseerd zijn, direct uit het mini ijsbad en stop de sessie. Heb je last van het syndroom van Raynaud? Dan is het niet verstandig om deze oefening te doen’.

3. Wim Hof ademhaling

Bart: ‘Hoewel de Wim Hof Methode bekend is geworden met het ijsbad, wijst juist al het wetenschappelijk onderzoek uit dat de ademhaling de grootste veranderingen in onze biochemische huishouding teweeg brengt. Oefen thuis veilig plat liggend op een yogamat. Zo ga je te werk: adem 30 x krachtig in vanuit de buik. Na de 30e keer adem je uit en houd de ademhalingsprikkel vast zo lang als comfortabel voelt. Vervolgens adem je de eerste ademteug volledig in, houd deze weer ongeveer 30 seconden vast en herhaal de sessie drie keer. Wil je de ademhaling gedegen leren? Boek dan een cursus bij een van de gecertificeerde Wim Hof instructeurs.

4. Plons in natuurwater

Vanaf november verandert het natuurwater in Nederland in een groot ijsbad. Mocht je van plan zijn een frisse duik te nemen, trek er dan nooit alleen op uit en bouw het rustig op. Bart: ‘Ik combineer een duik in natuurwater graag met een paar kilometer joggen daarvoor. Dankzij het koude water herstellen spieren namelijk snel en heb je minder last van spierpijn de volgende dag. Door de kou trekken al je spieren samen en wordt het melkzuur uit je spieren geperst. Mijn favoriete plekjes om een duik te nemen? De Amstel, Blijburg of in de wateren rondom Durcherdam’.

5. Coaching vanuit vertrouwen

Bart: ‘Wanneer je samen traint met de kou is een stukje coaching geen overbodige luxe, aangezien de kou soms erg confronterend kan zijn. Je helpt degene met wie je oefent door zelf rustig te blijven en de ander aan te moedigen zichzelf en zijn lichaam te vertrouwen. Kou-training werkt niet op basis van discipline of doorzettingsvermogen. Het gaat om leren loslaten en durven ervaren. Weet dat iedereen de kou kan trotseren (van kinderen tot bejaarden) vanuit een mindset van vertrouwen. Het helpt om je handen op een nog warm deel van het lijf te leggen. Zo focus je op de warmte in plaats van de kou’.

Mis nooit meer iets van Holistik!

Schrijf je met de knop hieronder in voor onze newsletter & never miss a single story.
Ja, houd mij op de hoogte!

Wil jij ook een keer het ijsbad bij Bart in duiken? Check icemantrainingen.nl voor beschikbare workshops. 

Vond je dit een leuk artikel? Deel het!

Gerelateerde artikelen

NIEUWSBRIEF
Vul hieronder jouw e-mailadres in en wij sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen!
INSCHRIJVEN