Dit zijn de gezondheidsvoordelen van kokosmelk

by Karlijn Visser 22.11.2017

Kokoswater, kokosmelk, kokosolie, kokosrasp, kokosmeel, kokosbloesemsuiker, verse stukjes kokos… Er zijn zoveel manieren om kokos te eten. Wist je dat zelfs 1 op de 20 producten in de supermarkt kokos bevat? Naast dat het lekker is, heeft de kokosnoot veel gezondheidsvoordelen. In dit artikel staat kokosmelk centraal, een ingrediënt waar onze favoriete kokosyoghurt voor 99% uit bestaat.

Dit zijn de gezondheidsvoordelen van kokosmelk

Kokosmelk is een romige, voedingsrijke vloeistof die wordt gemaakt van het vlees van rijpe kokosnoten. Kokosmelk is een populair drankje in de Filipijnen, het Caribisch gebied en al de andere plaatsen waar de kokospalmen groeien. Ook Nederlanders drinken steeds vaker kokosmelk; in hun cappuccino of door een smoothie. In de supermarkten verschijnen steeds vaker producten die op basis van kokosmelk zijn gemaakt. Wat dacht je van kokosmelkdrink, kokosmelkijs, kokosmelkyoghurt en natuurlijk de Coco Start (yoghurt) en Coco Frost (ijs) van Abbot Kinney’s.

Vitaminen en mineralen

Kokosmelk bevat vitamine B, C en E. Vitamine B is verantwoordelijk voor de energie in jouw cellen. Vitamine C en E verbeteren het immuunsysteem. Kokosmelk bevat verschillende mineralen zoals magnesium, kalium, fosfor en ijzer. Magnesium is belangrijk voor biochemische functies in het lichaam zoals het reguleren van het hartritme en de ondersteuning van de functie van de zenuwcellen. Kalium zorgt voor het behouden van de weefsels van het hart, de nieren, de hersenen en de spieren. Voor sterke tanden en botten heb je fosfor nodig. IJzer creëert rode bloedcellen en zorgt ervoor dat het zuurstof door het hele lichaam wordt vervoerd.

Antioxidanten in kokosmelk

Ceylon Medical Journal heeft ondervonden dat kokosmelk rijk is aan antioxidanten. Deze stoffen bestrijden vrije radicalen en daarom wordt de kans verkleind op blijvende schade aan het lichaam. Vrije radicalen worden geassocieerd met de ontwikkeling van veel ziekten waaronder kanker, hart- en vaatziekten en de ziekte van Alzheimer. Antioxidanten kunnen helpen bij het herstellen van eerdere schade en kunnen het verouderingsproces vertragen. Niet alleen kokosmelk is daarom slim om aan je dieet toe te voegen, ook producten zoals pecannoten, rozijnen en cranberry’s bevatten bergen antioxidanten.

Laurinezuur

Kokosmelk is rijk aan laurinezuur dat ook in jawel, moedermelk zit! Volgens het National Center for Biotechnology Information heeft laurinezuur veel anti-schimmel en antivirale eigenschappen. Verder werkt het antibacterieel en het is goed voor het immuunsysteem. Tot slot onderhoudt laurinzuur de elasticiteit van de bloedvaten en houdt deze schoon. Ben je al onder de indruk? Want hier blijft het niet bij. Doordat kokosmelk magnesium bevat, ontspannen de zenuwen en spieren beter, het reguleert de bloedsuikerspiegel en het verlaagt ontstekingen aan de gewrichten.

Zacht, lief en romig dikmakertje

Kokosmelk bevat verzadigd vet en dat kan leiden tot een verhoogd cholesterol. Ook kun je aankomen als je er teveel consumeert vanwege de hoeveelheid calorieën. Het voordeel: de verzadigde vetten zorgen er wel voor dat je snel een ‘vol’ gevoel krijgt. Met een ontbijtje bestaande uit 125 ml kokosyoghurt en wat fruit, paleonola van Superfoodies of noten kun je dan ook een paar uur vooruit.

Hoe gebruik je kokosmelk?

Kokosmelk is niet alleen heerlijk en gezond voor jouw lichaam, het is ook een goed alternatief voor koemelk. Het is makkelijk verteerbaar en past goed bij verschillende gerechten.

Ontbijt
Je begint de dag met de Coco Start of de Coco Start Blueberry & Banana (onze lievelings!), aangevuld met vers fruit en granola. Ook kun je twee eetlepels Coco Start toevoegen aan een smoothie of een smoothiebowl.

Diner
In de Aziatische keuken zijn ze dol op kokosmelk door bijvoorbeeld Thaise en Indische curry’s. Ook voor een goed vullende linzensoep of pompoensoep is het ideaal voor een romige touch. Probeer rijst eens van een exotische twist te voorzien door deze in kokosmelk te koken in plaats van water.

Zoet
Kokosmelk doet het ook goed door zoete gerechten. Je kunt er slagroom van maken of je gebruikt kokosyoghurt door een taart of een bananenbrood.

Mis nooit meer iets van Holistik!

Schrijf je met de knop hieronder in voor onze newsletter & never miss a single story.
Ja, houd mij op de hoogte!

Bron: Seedguides.info, Med-Health.net, Ceylon Medical Journal via abbotkinneys.com

Vond je dit een leuk artikel? Deel het!

Gerelateerde artikelen

NIEUWSBRIEF
Vul hieronder jouw e-mailadres in en wij sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen!
INSCHRIJVEN