Aha, door déze 2 hormonen eet je meer calorieën na een korte nacht

by Evelyn van Hasselt 15.11.2016

Of het aan de supermaan ligt laten we in het midden, maar mocht je slecht hebben geslapen loop vandaag dan vooral met een grote boog om de koeltrommel heen. De stiekeme aanjagers van jouw ontembare food cravings? De hormonen leptine en ghreline.

Door déze 2 hormonen eet je meer calorieën

Je kent het vast: na een korte nacht voelt het alsof je voortdurend moet ‘bijeten’ om de dag door te komen. Dat terwijl je lichaam op een doorsnee dag toch echt niet veel meer dan 2000 calorieën nodig heeft om goed te functioneren. Grote kans dat je cravings worden veroorzaakt door een verstoorde hormoonhuishouding. Slecht slapen is namelijk killing voor een uitgebalanceerde productie van twee belangrijke hormonen: leptine en ghreline.

Nooit meer iets missen van Holistik? Vergeet dan niet onze Facebook-pagina te liken

Dik door te weinig slaap

Leptine en ghreline zijn twee hormonen die direct van invloed zijn op je eetlust. Leptine zorgt voor een vol gevoel en ghreline geeft je juist een seintje dat het tijd is om te eten. Nu denk je misschien dat één slechte nacht weinig invloed heeft op je hormonen. Dat klopt op zich wel. Maar met twee opeenvolgende slechte nachten heb je wél een probleem. Volgens een Amerikaans onderzoek uitgevoerd door Eve van Cauter zijn twee korte nachten van vier uur slaap namelijk al voldoende om je hormoonsysteem uit balans te brengen. Per uur dat je minder dan acht uur slaapt, schijn je 5% minder leptine en 5% méér grhreline aan te maken. Concreet betekent dit dat je eetlust ook met ongeveer 5% toeneemt. En het je op een brakke dag dus veel meer moeite kost om van die zak drop af te blijven. Wat natuurlijk ook niet helpt, is dat je na een korte nacht minder puf hebt om naar de sportschool te gaan. En zo ga je al snel dubbel de mist in.

Weer in balans

Tot zover het slechte nieuws, op naar het goede nieuws! En dat is dat je een verstoorde hormoonhuishouding – en de cravings die dit tot gevolg heeft – zelf weer in balans kunt brengen. Dit Oosterse ontspanningsritueel voor op de rand van je bed kan je daarbij helpen. Heb je aanhoudende slaapproblemen? Negen van de tien keer worden ze direct of indirect veroorzaakt door stress. Een manier vinden om stress te verminderen is in dat geval dus key. Je zou een lesje yoga nidra (slaap yoga) kunnen proberen. Wat je ook kunt doen, is slaapverwekkende supplementen slikken. Persoonlijk heb ik veel baat bij magnesium. Dit mineraal is betrokken bij de regulering van het stresshormoon cortisol. Door het slikken van magnesium daalt de cortisolproductie in het eerste deel van de nacht en neemt je diepe slaap tot 15 minuten per nacht toe. Wat je het beste kunt doen, is voor het slapengaan 1 of 2 tabletten nemen van 200 mg. Geloof me, je gaat het verschil echt merken. Niet meteen, maar wel na een week of 2.

Nooit meer iets missen van Holistik? Vergeet dan niet onze Facebook-pagina te liken

Bron: De houdbare vrouw, Pim Christiaans & Hanny Roskamp

Vond je dit een leuk artikel? Deel het!

Gerelateerde artikelen

NIEUWSBRIEF
Vul hieronder jouw e-mailadres in en wij sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen!
INSCHRIJVEN
Gratis Video's
Vul hieronder jouw e-mailadres in en krijg gratis toegang tot alle yoga video's!
INSCHRIJVEN