Histamine: stiekeme sloper van je energie

by Natalja De Vos 08.01.2018

Zou jij verwachten dat migraine, benauwdheid, hartkloppingen, jeuk, diarree, een verstopte neus en slapeloosheid dezelfde oorzaak kunnen hebben? Nee. De grote boosdoener kan echter één enkel stofje zijn: histamine. Orthomoleculair voedingscoach Stefanie Klaver van health center Klaever Health legt uit wat histamine precies is en welke gevolgen een te hoog gehalte kan hebben voor je gezondheid.

Histamine: een stiekeme sloper van je energie

Stefanie: Histamine is een natuurlijk eiwit (biogeen amine) dat wordt aangemaakt door lichaamseigen cellen. Daarnaast zit histamine ook in verschillende voedingsmiddelen. Daarom is dit stofje altijd in kleine hoeveelheden in je lichaam aanwezig. Histamine heeft allerlei nuttige functies. Zo zorgt het voor de aanmaak van maagzuur, stimulering van de bloedsomloop en ondersteunt histamine (soms nuttige) ontstekingsreacties. Een teveel aan histamine kan echter verschillende klachten veroorzaken. Denk aan hoofdpijn, astmatische klachten, een verstopte neus en slapeloosheid. Maar wanneer krijg je dan last van histamine? Er ontstaat vaak pas problemen wanneer een bepaalde ‘histamine-gevoeligheidsdrempel’ wordt overschreden. Deze drempel ligt voor elke persoon anders en is afhankelijk van veel verschillende factoren.

Last van een verhoogde histaminespiegel? 

Om de hoeveelheid histamine in je lijf normaal te houden, wordt een teveel aan histamine door verschillende enzymen (waaronder het enzym DAO) afgebroken. Maar wanneer die enzymen een verminderde werking hebben stijgt je histaminespiegel. Deze verminderde werking kan worden veroorzaakt door een disbalans in je lever, een verstoorde darmflora, beschadiging van de darmslijmvliezen, infecties, medicijngebruik, stress of ziekte. Onderling hebben ze natuurlijk ook weer een wisselwerking. Denk aan het hebben van een stressvolle baan die niet echt bij je past, wat weer een slechte invloed heeft op je darmen, wat zorgt voor een verminderde vertering, wat de lever meer onder druk zet… And so on.

Histamine in voeding

Zoals eerder aangegeven kan je voeding ook van invloed zijn op je histaminespiegel. Dat kan direct via histaminerijke voeding of indirect; via voeding die histaminevrijzetting veroorzaakt vanuit de mestcellen. Histamine ligt voor een groot deel opgeslagen in je mestcellen. Deze cellen staan in contact met de buitenwereld en bevinden zich in je huid, je gehemelte, je slokdarm, maag, darmen, luchtpijp en longen. De mestcellen zetten histamine vrij wanneer je huid of slijmwegen in contact komen met ongewenste binnendringers. Op die manier kunnen sommige voedingsmiddelen histaminevrijzetting uit de mestcellen stimuleren, waardoor de histaminespiegels stijgen. Voedingsmiddelen die histaminevrijzetting stimuleren of rijk zijn aan histamine zijn aardbeien, ananas, vanille, gember, kaneel, avocado, (oude) kaas, rode wijn, bier, schelpdieren, tomaat, spinazie, worst, chocolade, gefermenteerde producten én kliekjes.  Onthoud: hoe verser hoe beter.

Welke klachten worden veroorzaakt door histamine?

Bij een verhoogde histaminespiegel kunnen er uiteenlopende klachten ontstaan. Dit komt doordat histamine bij veel verschillende processen in je lichaam betrokken is en op verschillende plekken in je lijf aanwezig is. Denk aan:
– roodheid op de huid (denk ook aan rosacea-achtige huidklachten)
– loopneus
– jeuk
– warme ledematen
– ontstekingsklachten in en uitwendig (oorzaak en gevolg)
– hoofdpijn/ migraine
– maag- dramproblemen
– benauwdheid
– hartkloppingen
– lage bloeddruk
– vochtophopingen (oedeemvorming)
– concentratieproblemen
– depressie

Wat kun je doen om de histamine productie te reduceren?

Omdat de oorzaak van een histamine probleem niet altijd zwart-wit is vraagt de behandeling om een holistische aanpak. Een aantal dingen die je kunt doen zijn:
1. Zorg voor voldoende ontspanning, stress is een grote trigger!
2. Eet gevarieerd en onbewerkt. Vermijd de eerder genoemde producten en kijk of je op die manier de klachten kunt verminderen.
3. Laat jezelf testen op het histamine afbrekende enzym DAO. Geeft de uitslag aan dat je een tekort hebt, dan kun je supplementen DAO innemen om de afbraak te normaliseren.
4. Een groot deel van de oorzaak kan in de darmen liggen. Dit kun je in beeld laten brengen door een ontlastingonderzoek. Hierbij kan tevens de histaminewaarde in de darm meegenomen worden.
5. Ondersteun je systeem met supplementen zoals vitamine C, Ribus nigrum en Hisba. Overleg dit eerst met je therapeut. Bij Klaever Health begeleiden we mensen in dit traject en houden hun histaminewaardes goed in de gaten.
6. Vermijd of minimaliseer medicatie, dit is een sterke histamine booster.
7. Last but not least, check je verzorgingsproducten! Crèmetjes, deo, shampoo, douchegel, zeepjes, make-up. Deze kunnen belastend zijn. Ga voor zo natuurlijk mogelijk.

Stefanie Klaver is orthomoleculair voedingscoach en helpt je graag om een optimale staat van vitaliteit te bereiken. Je vind haar via klaever-health.nl

Mis nooit meer iets van Holistik!

Schrijf je met de knop hieronder in voor onze newsletter & never miss a single story.
Ja, houd mij op de hoogte!
Vond je dit een leuk artikel? Deel het!

Gerelateerde artikelen

NIEUWSBRIEF
Vul hieronder jouw e-mailadres in en wij sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen!
INSCHRIJVEN
Gratis Video's
Vul hieronder jouw e-mailadres in en krijg gratis toegang tot alle yoga video's!
INSCHRIJVEN