Ayurveda en de herfst: met deze 10 tips kom je er fluitend doorheen

by Jeroen Mei 22.09.2017

There’s no way back: de herfst heeft officieel haar intrede gemaakt. Zoals ieder mens-type – Vata, Pitta of Kapha – bepaalde kenmerken heeft, zo heeft ook elk seizoen zijn eigen karakter. Om gezond te blijven, of de balans te herstellen, is het belangrijk je voeding, lichaamsbeweging en levensstijl aan te passen op de tijd van het jaar. Ayurvedisch therapeut Jeroen Mei weet hoe.

Ayurveda en de herfst: met deze 10 tips kom je er fluitend doorheen

Jeroen mei, ayurveda therapeut De herfst noemen we in de Ayurveda het vata-seizoen: het is koud en winderig, eigenschappen die corresponderen met Vata en die deze dosha uit balans brengen. Omdat tegengestelde eigenschappen juist balanceren, is het in dit gure seizoen belangrijk om met warmte, rust en regelmaat je Vata in balans te brengen. Deze adviezen helpen je om ook in de herfst als het guur en winderig is, op je best te zijn.

1) Massage met warme sesamolie

Geef jezelf minimaal één keer per week een uitgebreide massage met warme sesamolie van de natuurwinkel (niet de geparfumeerde variant uit de supermarkt!). Smeer jezelf van top tot teen in. Neem hiervoor de tijd en begin met het masseren van je voeten. Om de olie warm te maken kun je de fles sesamolie in een pan heet water zetten. Neem hierna een warme douche of bad en laat wat van de olie zitten als je je afdroogt. Jezelf iedere dag insmeren met sesamolie voor je gaat douchen is het beste.

2) Start met yoga

Met name in de herfst is het goed om de dag te beginnen met yoga. Voorbeelden van goede yogaoefeningen zijn de voorwaartse en achterwaartse buiging, op je hielen zitten de ruggengraatdraai, kameel, cobra en de kat. Maar ook savasana en de zonnegroet.

3) Ontspannende ademoefening

Na de yoga werkt alternate nostril breathing kalmerend en ontspannend. Adem afwisselend door je linker- en rechterneusgat voor tien minuten en doe daarna eventueel nog een korte meditatie.

4) Kies je kleur

Goede herfstkleuren om Vata tot rust te brengen zijn rood, geel en oranje.

5) Ontbijt warm

Om geaard de dag in te gaan, is het belangrijk in de herfst om een verwarmend ontbijt te gebruiken. Pap van havermout, rijst of tarwe is een goed herfstontbijt. Als alternatief kun je afwisselen met een boterham met een notenpasta. De herfst is niet het seizoen voor een fruitontbijt, dit is te licht en te koud voor deze tijd van het jaar.

Mis nooit meer iets van Holistik!

Schrijf je met de knop hieronder in voor onze newsletter & never miss a single story.
Ja, houd mij op de hoogte!

6) Aardend voedsel

Ook tijdens de lunch en het avondeten is het belangrijk warm en aardend te eten. Bijvoorbeeld dikke en zachte soepen en stoofgerechten van bijvoorbeeld knolgroentes zoals biet, zoete aardappel, knolselderij en pompoen. Eet geen rauw eten en koude salades van slablaadjes.

7) Drink kruidenthee

Drink geen of zo min mogelijk zwarte thee en koffie (beiden werken Vata verstorend). Ga voor kruidige thee van bijvoorbeeld komijn, koriander, venkel, kruidnagel, gember en kaneel

8) Blijf warm

Houd jezelf flink warm in dit seizoen zowel binnens- als buitenshuis en bedek goed je oren en hoofd op winderige stormachtige dagen als je buiten bent.

9) Bij tijds naar bed

Mensen met een Vata-constitutie kunnen overdag een kort middagdutje doen. Probeer verder om 22.00 in bed te liggen. Een lange nachtrust doet wonderen voor je weerstand.

10) Drink warme melk voor het slapen gaan

Drink voor je naar bed gaat een beker warme melk, dat bevordert een regelmatige en diepe slaap. Voeg er eventueel nog wat verwarmende en kalmerende specerijen aan toe zoals kaneel- of gemberpoeder. Deze helpen bovendien om de melk beter te verteren.

Wil je meer informatie van Jeroen Mei over Ayurveda? Check deze artikelen:
Ayurveda en stress: zó reageert jouw body-mind type
Welk type volgens de Ayurvda ben jij? Pita, Kapha of Vata…
Zo overleef je een jetlag met behulp van Ayurveda
Dit zijn volgens de Ayurveda onverenigbare voedingscombinaties

praktijkvoorayurveda.nl

Vond je dit een leuk artikel? Deel het!

Gerelateerde artikelen

NIEUWSBRIEF
Vul hieronder jouw e-mailadres in en wij sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen!
INSCHRIJVEN