Hardlopen: waarom de eerste 12 minuten een kwelling zijn (en het daarna makkelijker gaat)

by Evelyn van Hasselt 24.03.2017

Nu de lente is begonnen blazen we massaal het stof stof van onze hardloopschoenen. De eerste kilometers zijn vaak een kwelling. Pas daarna ontstaat een geluksgevoel. Niet zo gek want het duurt een minuut of 12 voordat je lijf begint met het aanmaken van een natuurlijke feel good drug: endorfine. 

Hardlopen: waarom de eerste 12 minuten een kwelling zijn

Het omstreden fenomeen runner’s high stamt uit de jaren ’70. In die tijd werd hardlopen steeds populairder. Vooral omdat mensen die regelmatig een stuk renden maar niet uitgepraat raakten over hoe euforisch ze zich daarna voelden. Het was ook in die tijd dat wetenschappers het stofje endorfine ontdekten, een neurotransmitter met dezelfde pijnstillende eigenschappen als morfine. Toen uit onderzoek bleek dat de hoeveelheid endorfine in je bloed door veel sporten toeneemt, werd een runner’s high pas echt iets om na te jagen. Maar hoe werkt deze natuurlijke feel good drug dan precies?

Vorm van pijn

In je hersenen vindt voortdurend communicatie plaats tussen miljoenen cellen. Deze communicatie verloopt via neurotransmitters. De meest bekende neurotransmitters zijn dopamine, serotonine en endorfine. Dopamine heeft een opwekkend effect, serotonine werkt kalmerend en endorfine staat bekend om zijn pijnstillende eigenschappen. Endorfine is de snelst werkende neurotransmitter en wordt vooral geproduceerd als je pijn of stress hebt. Je lijf ervaart een flinke fysieke inspanning zoals hardlopen ook als een vorm van pijn. Gedurende de eerste minuten merk je dat het rennen stroef gaat en ervaar je meestal enige weerstand. Zodra je lijf endorfine gaat aanmaken wordt de ‘pijn’ die je voelt onderdrukt. Ren je lang genoeg door dan ontstaat er zelfs een euforisch gevoel. Je endorfine-level is op dat moment aan het pieken. En wat je dan ervaart is een runner’s high. Je hoeft overigens niet per se te rennen of joggen om je endorfinespiegel te verhogen. Ook aerobic, dansen, fietsen, fitness, skiën en zwemmen zijn echte endorfine boosters. Wel is van belang dat je minstens 12 minuten achter elkaar intensief beweegt want pas dan begint je lijf met het aanmaken van endorfine.

Oermens

Rest nog de vraag waarom ons lijf eigenlijk is uitgerust met een systeem dat zware training beloont. Het antwoord moeten we volgens neurobioloog Greg Gerdeman van het Eckerd College in Florida zoeken bij de oorsprong van de mens. Het vermogen om lang te rennen lijkt beslissend te zijn geweest voor het overleven van onze soort. Om te kunnen overleven had de oermens het nodig om hard te kunnen rennen. Vlees eten kon immers alleen als er dieren gedood werden, en om die te vangen moest je goed kunnen lopen. Door rennen te belonen met een positief gevoel en pijn te verzachten bleef de oermens in beweging. Tegenwoordig ga je voor je boodschappen natuurlijk gewoon naar de supermarkt, maar zorgt intensief bewegen er nog steeds voor dat je je goed voelt. Het helpt tegen stress, vermoeidheid en zelfs slaapproblemen. Genoeg reden dus om dat laagje stof van je sneakers te blazen en die eerste verschrikkelijke 12 minuten te doorstaan. Het geluksgevoel komt dan vanzelf. Promise.

Bron: Wetenschap in beeld

Vond je dit een leuk artikel? Deel het!

Gerelateerde artikelen

NIEUWSBRIEF
Vul hieronder jouw e-mailadres in en wij sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen!
INSCHRIJVEN