Karlijn deed het: zwoegen in een pop-up sweatshop uit Bangladesh

by Karlijn Visser 16.05.2017

Mijn dag was alles behalve saai. Vanochtend stapte ik namelijk in de trein op weg naar Den Haag, om daar samen met Angela Groothuizen, Froukje Jansen en een aantal vrijwilligers aan het werk gezet te worden in een pop-up sweatshop uit Bangladesh. Heavy shit! Zeg dat wel… Want de fast fashionindustrie wordt voor 80% door vrouwen gerund, die in erbarmelijke omstandigheden heersers over de naaimachines zijn. Vandaar dat wij als consumenten nu aan zet zijn om ons in te zetten voor een eerlijkere kledingindustrie. 

Karlijn deed het: zwoegen in een pop-up sweatshop uit Bangladesh

En het nut van zo’n eerlijkere kledingindustrie dringt vaak pas echt door op basis van een eigen ervaring. Van 16 tot 21 mei kun je in Den Haag daarom vrijwillig plaatsnemen in de pop-up sweatshop op de Grote Marktstraat. De sweatshop is onderdeel van de campagne Women Power Fashion, een gezamenlijk initiatief van Schone Kleren Campagne en Mama Cash, en mogelijk gemaakt door de Nationale Postcode Loterij. De campagne wil jou en mij ertoe aanzetten bewuster kleding te kopen en modemerken te vragen transparant te zijn over de omstandigheden in hun fabrieken. Want op een label in een T-shirt kan ‘Made in India’ staan, maar in welke van de duizenden Indiase fabrieken werd het dan gemaakt? En onder welke arbeidsomstandigheden? Negen van de tien keer zijn die zeer slecht. Denk aan intimidatie, discriminatie naar vrouwen en niet naar de wc kunnen gaan omdat er aan target voldaan moet worden. 

Nooit meer iets missen van Holistik? Vergeet dan niet onze Facebook-pagina te liken, je in te schrijven voor onze Newsletter.

karlijn, sweatshop, den haag, woman power fashion

De Women Power Fashion campagne gaat over empowerment: van zowel de kledingarbeiders die in eigen land strijden voor betere arbeidsomstandigheden als de consument die door meer kennis van de industrie kledingmerken hierop kan aanspreken. Wat ik tof vind van de campagne is dat de verantwoordelijkheid wordt verschoven van de grote kledinggiganten naar ons als consument. Want alleen zo kunnen we het verschil maken. De grote kledinggiganten spelen namelijk maar wat graag in op de vraag uit de markt. Koop je toch iets bij een fast fashionketen? Post dan een foto op social media, tag het merk daarin en vraag hoe eerlijk dit kledingstuk tot stand is gekomen. Deze tip kreeg ik van Tara van Stichting Schone Kleren Campagne. Zij zetten zich al 25 jaar in voor goede arbeidsomstandigheden in de kledingindustrie.

Kledingstuk door mensenhanden gemaakt

Eigenlijk bestaat het verbeteren van de kledingindustrie dus uit twee aspecten: het gebruiken van duurzaam materiaal en het verbeteren van de arbeidsomstandigheden waarin de kleding gemaakt wordt. Aan elk kledingstuk hebben mensenhanden gezeten. Waarschijnlijk van een sister die haar identiteit aan de wilgen heeft opgehangen om haar gezin te redden. Dit mag niet gebeuren! Ieder mens heeft recht op humanitaire arbeidsomstandigheden – zonder daarin afhankelijk te zijn van targets, die zo achterlijk hoog zijn dat naar de wc gaan een no-go is. Hoe moet dit dan in hemelsnaam gaan als je ongesteld bent? Afzien ten top.

Maak jouw fashion statement

Ik heb vandaag een inimini bijdrage geleverd (ik ben niet zo goed met naald en draad, laat staan met naaimachines) aan een aantal stropdassen. Lopende band werk was het, en tijd om gezellig bij te kletsen was er vanwege de hitte en het dragen van het mondkapje niet bij. Oogcontact diende zelfs vermeden te worden. Waarom een stropdas? Dit is het kledingsymbool voor invloed en macht. Door de stropdas anders te dragen, bijvoorbeeld als strik of sjaal, en dit te delen op sociale media met #myfashionstatement en #hetkananders, geven we de boodschap af dat ook de kledingindustrie anders kan. Voorbijgangers op de Grote Marktstraat kunnen via een spel de condities in de sweatshop bepalen en een petitie ondertekenen, waarin kledingmerken worden opgeroepen transparant te zijn over de fabrieken waar de kleding wordt gemaakt. Doen, want het kan ook online :-)! Ik heb het net ook gedaan, zo gepiept. En ik ben in staat om al mijn emailaccounts (ja ook ‘kiss_from_karlijn@hotmail.com’ van tig jaar geleden) weer uit de oude doos te halen.

Nooit meer iets missen van Holistik? Vergeet dan niet onze Facebook-pagina te liken, je in te schrijven voor onze Newsletter.

Meer info: womenpowerfashion.nl
Foto credits beeld Froukje Jansen: Anko Stoffels

  • Vond je dit een leuk artikel? Deel het via:

You may also like

NIEUWSBRIEF
Schrijf je in voor onze newsletter & never miss a single story. We houden je op de hoogte!
INSCHRIJVEN