Waardevol inzicht van een hoogleraar: zó vind je jouw energielek

by Evelyn van Hasselt 02.08.2017

Plof je elke avond als een zoutzak op de bank om er vervolgens niet meer vanaf te komen? Grote kans dat zich ergens een energielek bevindt, zónder dat je het doorhebt. Sommige mensen hebben zelfs meerdere energielekken. Maar hoe vind je ze? En – nog belangrijker – hoe krijg je ze dicht?

Waar zit jouw energielek?

We hebben allemaal wel eens van die dagen dat we niet vooruit te branden zijn. Vaak is een goede nacht slaap of een stevige boswandeling genoeg om je weer fit te voelen. Maar wat nou als je voor een langere periode het gevoel hebt dat je overbelast bent? Wellicht is er iets niet in orde is met je energiebalans en zit ergens een energielek…

Mis nooit meer iets van Holistik!

Schrijf je met de knop hieronder in voor onze newsletter & never miss a single story.
Ja, houd mij op de hoogte!

Energiebalans

Je mentale energiebalans wordt bepaald door energiebronnen en energielekken. Wanneer je energie gedurende een langere periode harder weglekt dan binnen komt, ontstaan chronische stress en oververmoeidheid. Loop je te lang rond met één of meerdere energielekken dan kan dit uiteindelijk leiden tot een burn-out. Het is daarom van belang om energielekken op te sporen. Wanneer er iets grootst speelt in jouw leven zoals een baan die niet bij je past, een ongelukkige relatie of een penibele financiële situatie heb je het lek zo gevonden. Vaak zijn het echter alledaagse zaken waar ongemerkt energie door wegsijpelt. Denk aan:

  • dingen doen waar je eigenlijk niet achter staat omdat je het belang er niet van inziet, het saai vindt of het niet kan rijmen met je persoonlijke waarden en normen
  • de lat telkens iets te hoog leggen waardoor je constant het gevoel hebt dat je tekort schiet
  • Altijd klaar staan voor een ander, maar amper aan jezelf denken

Energielek: dit zeg de hoogleraar

Hoewel energielekken zich in allerlei gedaantes voordoen, is er één gemene deler: energielekken ontstaan vaak als je niet dicht bij jezelf blijft. Je energie en aandacht zijn dan niet bij jezelf maar naar buiten gericht. Het eerste wat je zou kunnen doen als je voelt dat ergens energie wegsijpelt is tijd voor jezelf nemen. Vervolgens zoek je een omgeving op waar je zo min mogelijk word afgeleid door prikkels en weer contact kunt maken met mezelf. Wat goed werkt is een uurtje wandelen in het bos, alleen en zónder telefoon. Wil je een stapje verder gaan in het opsporen van jouw energielek(ken)? Dan kun je een praktische techniek toepassen van de Amerikaanse hoogleraar psychologie David Barlow. Zijn advies is om je activiteiten een paar dagen lang nauwgezet bij te houden. Schrijf alles op wat je doet, inclusief de tijdstippen. Dat is inderdaad best wel even een klusje, maar na een dag of 4 ontstaat een duidelijk beeld van jouw dagbesteding. Vervolgens bekijk je welke activiteiten achteraf onzinnig waren en wat je misschien beter had kunnen delegeren. Merk je dat er wel érg veel activiteiten op jouw lijstje staan? Maak dan een not-to-do-lijst van dingen die je voortaan niet meer gaat doet. Zoals lakse collega’s uit de brand helpen, van jezelf eisen dat je 3 keer per week naar de sportschool gaat of ge-cc’de mails beantwoorden. Dit is een slimme manier om kleine energielekken snel te dichten.

Zoek hulp

Kamp jij met energielekken die te groot zijn voor een pragmatisch not-to-do-lijstje? Zoek dan hulp. Praat met een vriendin, maak een afspraak met je huisarts of bel een coach. Grote energielekken die niet worden gedicht veroorzaken chronische stress. Dit betekent dat je cortisol spiegel permanent te hoog is omdat je bijnieren constant teveel stresshormoon produceren. Uiteindelijk kan dit leiden tot een burn-out. Belangrijke symptomen zijn een compleet gebrek aan energie, lusteloosheid, slecht slapen en piekeren, een lage weerstand, overgevoeligheid, onverschilligheid en onzekerheid. Heb je eenmaal een burn-out, dan is even rust nemen niet voldoende. Vaak ben je een flinke periode uit de running en duurt het maanden of soms zelfs jaren voordat je weer volledig aan het werk bent.

Mis nooit meer iets van Holistik!

Schrijf je met de knop hieronder in voor onze newsletter & never miss a single story.
Ja, houd mij op de hoogte!

Bron: Psychologie Magazine

Vond je dit een leuk artikel? Deel het!

Gerelateerde artikelen

NIEUWSBRIEF
Vul hieronder jouw e-mailadres in en wij sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen!
INSCHRIJVEN