Dry brushing: ayurvedisch wondermiddeltje voor een perzikhuid

by Evelyn van Hasselt 20.09.2016

Ooit overwogen om je lijf te borstelen? Dat is kort door de bocht wat het fenomeen dry brushing inhoudt. Het leek me een beetje een gek idee, maar het schijnt heel veel voordelen te hebben. En dus heb ik mezelf een week lang van top tot teen geborsteld. Met resultaat!

Dry brushing: ayurvedisch wondermiddeltje voor een perzikhuid

Ik ben flink aan het borstelen geslagen de afgelopen tijd. Want naast het haarborstel review artikel dat ik onlangs schreef, heb ik mij ook verdiept in het borstelen van je lichaam. Dry brushing komt oorspronkelijk uit de Ayurveda waar het wordt gezien als een manier om ziektes te voorkomen. Het dagelijks borstelen van je huid schijnt een hele reeks aan gezondheidsvoordelen te hebben. Zo stimuleert het je bloedcirculatie, verwijdert het dode huidcellen, bevordert het je stofwisseling en helpt het om afvalstoffen af te voeren door het activeren van je lymfesysteem. Er zijn zelfs mensen die beweren dat het cellulitis kan verminderen. En dat allemaal door een simpele handeling van een minuut of 5 die je makkelijk kunt integreren in je dagelijkse routine. Ik ben benieuwd!

Waar te beginnen?

Laten we beginnen bij de basis, en dat is: de borstel. Hierin ben je eigenlijk redelijk vrij in je keuze. Er zijn namelijk vele borstels die geschikt zijn en het hangt er allemaal vanaf wat jij persoonlijk fijn vindt. Wat ik heb gedaan om de perfecte borstel te vinden? Ik ben vier winkels langsgegaan en heb daar rustig mijn arm staan borstelen totdat ik een borstel vond waarvan ik dacht: dit voelt prettig. De borstel die ik uiteindelijk heb gekozen is een houten badborstel met niet al te ruwe haren.

Het borstelproces

Borstelen doe je bij voorkeur ‘s ochtends voordat je gaat douchen op een droge huid. De plek waar je het beste kan beginnen met borstelen is onderaan bij je voeten. En dan borstel je richting het hart om zo je bloedcirculatie te bevorderen. Je kan ervoor kiezen om korte rechte bewegingen te maken of circulerende bewegingen. Ik begin met het borstelen van mijn rechterbeen, eerst in kleine circulerende bewegingen, vervolgens ook nog in korte rechte stroken. Dan mijn linkerbeen, gevolgd door mijn rechterarm, linkerarm, rug (voor zover dat lukt), buik, borst en dan hals. Vergeet niet wat aandacht te schenken aan het borstelen van je liezen en oksels. Hiermee optimaliseer je de werking van het lymfesysteem en zorg je ervoor dat afvalstoffen beter kunnen worden afgevoerd.

Hoe ervaar ik het?

Mijn eerste indruk was gelijk goed. De borstel voelt fijn op mijn huid en ik heb echt het idee dat de doorbloeding na een nacht slaap weer op gang komt. Na een paar minuutjes borstelen voel ik me energiek en fris. Grappig genoeg is het een ontspannend en tegelijkertijd opwekkend proces. Hoewel mijn huid niet echt rood wordt, voel ik zeker verschil. Het borstelen maakt mijn huid een stuk zachter, het voelt zelfs alsof ik net een scrubsessie heb gehad. Of dry brushing ook helpt tegen cellulitis durf ik niet te zeggen. Ik heb daar eerlijk gezegd weinig last vast (en kan me eerlijk gezegd ook niet voorstellen dat het binnen een week al zou helpen). Of ik van plan ben om door te gaan met borstelen? You bet! Misschien niet elke dag, maar toch zeker een paar keer per week. Het tintelende gevoel dat je er aan overhoudt is echt een beetje verslavend. Probeer het ook vooral een keer zelf:-).

Ben je nieuwsgierig welke haarborstel het beste uit de test kwam? Lees het hier

  • Vond je dit een leuk artikel? Deel het via:

You may also like

NIEUWSBRIEF
Schrijf je in voor onze newsletter & never miss a single story. We houden je op de hoogte!
INSCHRIJVEN