Onderzoeksjournalist geeft toptips voor je darmen: loop een virus op, gebruik physilliumvezels of ga fermenteren

by Daan de Wit 11.04.2018

Het microbioom, dus de honderd biljoen (!) bacteriën die we meedragen in ons darmstelsel, staat volop in de belangstelling. Terecht, want de invloed ervan op onze gezondheid is groot. Zorg je goed voor je darmen, dan zorg je goed voor jezelf. Daarom wordt er veel onderzoek naar gedaan. Toch hoeven we niet slechts af te wachten, er is nu al veel bekend waarmee we ons voordeel kunnen doen.

Onderzoeksjournalist geeft toptips voor je darmen: loop een virus op, gebruik physilliumvezels of ga fermenteren

Daan de WitWie een gezond microbioom nastreeft, werkt aan zijn lichamelijke en geestelijke gezondheid nu en in de toekomst. Een van de manieren waarop je dat kunt doen, is te letten op wat je eet. Weet wat je eet is dan ook de titel van het boek dat ik schreef over gezonde voeding. En als het dan gaat over de darmen is ‘diversiteit’ een kernwoord: een gezond darmstelsel bevat veel verschillende goede bacteriën. Het is dus niet slim om de verkeerde bacteriën te voeden met bijvoorbeeld de gefrituurde a-cellulaire koolhydraten van chips. Geef je die verkeerde bacteriën wat ze willen door ze chips te voeren, dan nemen ze in aantal toe, waarna ze om meer chips gaan zeuren als het op is. Dat zeuren ervaar je als een sterke innerlijke drang. Onderzoekers noemen het ‘puppet on a string’, je bent als een pop aan een touwtje, met de bacteriën als de poppenspeler. Als je eraan toegeeft kom je in een negatieve spiraal terecht van meer verkeerde en minder goeie bacteriën. Daar word je niet gezonder op en je wordt er al helemaal niet gezond oud mee.

Mis nooit meer iets van Holistik!

Schrijf je met de knop hieronder in voor onze newsletter & never miss a single story.
Ja, houd mij op de hoogte!

Darmen en het ontstaan van ontstekingen

Wie het over zijn darmen heeft, heeft het ook over het meest uitgebreide afweersysteem van het lichaam. Gaat het daar mis, dan kunnen er ontstekingen ontstaan. Die kunnen ertoe leiden dat je lichaam voortdurend energie moet besteden aan het bestrijden van die ontstekingen. En misschien wel erger: er wordt nu veel onderzoek gedaan naar de mogelijke verbanden tussen een ongezond microbioom en ernstige aandoeningen als autisme, depressie en zelfs Parkinson. Ik ben benieuwd naar de uitkomsten, maar kom intussen wel in actie door ondermeer mijn microbioom goed te voeden. Als je dat ook doet voorkom je waarschijnlijk niet alleen een hoop ellende, maar draag je ook op een positieve manier bij aan zowel je lichamelijke als je geestelijke welbevinden. Simpel gezegd: je wordt er leuker van. Een van de manieren waarop je die bijdrage kunt leveren is door vezelrijk te eten. Vezelrijk eten is goed voor je darmen en daarmee voor je microbioom. Vezels zitten helaas niet in koek, snoep en chips. Wel in bijvoorbeeld zoete aardappel, bloemkool en appels. Er zijn ook vezels die je beter kunt vermijden, begreep ik van experts die zich erin hebben verdiept en die ik citeer in m’n boek. Dus volkoren ga ik uit de weg, die vezels irriteren mijn darmen.

Wees lief voor je darmen: loop een virus op

Een virusje oplopen is een goed idee, daar zijn je darmen blij mee. Want dan zit je dagenlang op het toilet, loop je helemaal leeg en worden je darmen goed doorgespoeld. Maar je kunt het ook iets minder spannend aanpakken en kiezen voor een wat minder natuurlijke cleanse: psylliumvezels uit een pakje. Als je er wat meer ervaring mee hebt kun je het zelfs zo nu en dan thuis doen. De vezels nemen allerlei rommel mee die zich in de loop van de tijd in alle plooien van je darmen hebben genesteld. Ruimte genoeg daar aangezien je darmen een oppervlakte hebben van twee tennisbanen, zegt farmacoloog professor Aletta Kraneveld.

Darmen als tweede brein

Net als onze hersenen bevatten onze darmen neuronen, en niet weinig ook, ruim honderd miljoen van deze zenuwcellen maar liefst. Daarom is het goed te begrijpen dat de term ‘tweede brein’ wordt gebruikt als we het hebben over ons darmstelsel. De zenuwcellen van beide hersenen communiceren voortdurend met elkaar. Vandaar ook dat het niet heel vreemd is wat er gebeurde bij een Canadees onderzoek, waarbij kalme muizen heel ondernemend en actief werden toen ze het microbioom kregen toegediend van de laten we zeggen stoerdere muizen. Of dat bij een soortgelijke microbioom-wisseling nogal heftige muizen veranderden in rustige typetjes. Vervolgens plaatsten de onderzoekers bacteriën van bezorgde, angstige mensen in bacterieloze muizen, die zich vervolgens net zo angstig en nerveus gingen gedragen. Hoeveel mensen ken jij die na hun darmaandoening veranderden? Het roept een belangrijke vraag op: hoe krijg je je darmen blij en gezond? Het antwoord: geef ze goed te eten. En te drinken.

Maak je darmen blij – ga fermenteren!

Goed eten en drinken voor je darmen laat zich samenvatten met het woord fermentatie. Fermenteren is een proces dat voedsel verandert op een positieve manier. Er ontstaan vitamines , antioxidanten, omega 3, het houdt vitamine C langer vast, anti-nutriënten verdwijnen, het levert probiotische bacteriën, het helpt bij de vertering en het gefermenteerde eten of drinken is relatief lang houdbaar. Het proces staat aan de basis van chocolade, ketchup, koffie, miso-soep en nog veel meer. Het beste is om de fermentatie puur te eten, zodat alle goede bacteriën veilig je darmen bereiken en daar voor jou aan de slag kunnen. Eet er iedere dag een beetje van: rauwe (dus ongekookte) zuurkool, kimchi, kefir en kombucha. Het zijn de soms wat exotische namen voor heel lekker eten en drinken. Het is voedende voeding die je helpt bij het bereiken van een gezond en divers microbioom. En dat heeft weer een positieve uitwerking op je gezondheid in het algemeen en meer specifiek op bijvoorbeeld je cholesterolprofiel, je gemoed, je gewicht en je kans op diabetes type 2.

Op zondagmiddag 22 april geef ik een workshop over het gezond maken en houden van je darmflora en de kunst van het zelf fermenteren van je voeding. Ik vertel je alles over fermenteren en daarna gaan we samen aan de slag met het maken van zuurkool en koolzuur, in de vorm van heerlijke kombucha-drank. Dankzij de zwam (jaja!) die je meekrijgt, maak je tot in lengte van dagen je eigen fris-bruisende kombucha. Meedoen? Schrijf je dan hier in.

Mis nooit meer iets van Holistik!

Schrijf je met de knop hieronder in voor onze newsletter & never miss a single story.
Ja, houd mij op de hoogte!
Vond je dit een leuk artikel? Deel het!

Gerelateerde artikelen

NIEUWSBRIEF
Vul hieronder jouw e-mailadres in en wij sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen!
INSCHRIJVEN
Gratis Video's
Vul hieronder jouw e-mailadres in en krijg gratis toegang tot alle yoga video's!
INSCHRIJVEN
NIEUWSBRIEF
Vul hieronder jouw e-mailadres in en wij sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen!
INSCHRIJVEN