Burn-out expert legt uit: zó bepalend is jouw eigen gedrag

by Holistik 13.11.2017

Van 13 tot en met 16 november is het de landelijke Week van de Werkstress. Helaas blijkt deze week nog steeds noodzakelijk aangezien één op de zeven werknemers – ruim 14 procent van werkend Nederland (!) – burn-outklachten heeft. Maar wat zijn dan de oorzaken van een burn-out? Hoe weet je wanneer je tegen je grenzen aan loopt en wat kun je zelf doen om te voorkomen dat je opbrandt? We stelden deze vragen aan burn-out expert Albert Sonnevelt. 

Burn-out expert legt uit: zó bepalend is jouw eigen gedrag

Albert is psycholoog, ondernemer en ervaringsdeskundige op het gebied van stress en burn-out. Hij schreef 5 boeken over dit onderwerp en ontwikkelde voor Schouten & Nelissen het nieuwe burn-out behandelprogramma Burn Inn waarbij lichaam, hoofd én hart centraal staan.

Wat zijn de oorzaken van een burn-out?

Albert: Burn-out wordt vaak aan werk gerelateerd en kan bijvoorbeeld ontstaan na langdurige blootstelling aan werken onder grote tijdsdruk. Ook een conflict, een ingrijpende gebeurtenis, grote emotionele belasting of onzekerheid over de toekomst kunnen een rol spelen in het ontstaan van een burn-out. Maar – en dat is misschien niet leuk om te horen – je speelt zelf ook een grote rol. Stress is een gevolg van je eigen dagelijks gedrag dat onnodig veel energie kost. Gedrag dat wordt aangewakkerd door je manier van denken. De uitspraak van Stephen Covey “Je kunt de wind niet veranderen, maar wel de stand van de zeilen”, vat het eigenlijk mooi samen: probeer dus niet je omgeving te veranderen maar ga met jezelf aan de slag. Het goede nieuws is dus dat je zelf iets kunt doen om te voorkomen dat je een burn-out krijgt.

Hoe belangrijk is een gezonde leefstijl bij het voorkomen van een burn-out?

Albert: Dat is heel belangrijk! In drukke tijden, die in onze maatschappij veel voorkomen, maakt je lichaam het stresshormoon cortisol aan. Dat is op zich geen probleem, als je er maar voor zorgt dat je lijf ook voldoende anti-stresshormonen aanmaakt om in balans te blijven. Met een gezonde leefstijl kun je ervoor zorgen dat je lichaam anti-stresshormonen gaat produceren, en die helpen je om de balans te behouden.

Hoe kun je dit doen?

Albert: Je weet vast dat voldoende slaap, gezond eten en bewegen helpt, maar je kan nog meer doen:

  • Zorg voor herstelmomenten overdag: doe een diepe buikademhaling, droom even weg of beweeg rustig met je bovenlichaam heen en weer op het ritme van je ademhaling (dit hoeft niet eens zichtbaar te zijn van de buitenkant)
  • Verlies je doelen niet uit het oog: doe iets waar je hart ligt
  • Versterk je sociale contacten
  • Train jezelf in positiviteit. Dit kun je doen door een oefening van geluksonderzoeker Shawn Achor: schrijf elke dag in 2 minuten 3 nieuwe dingen op waar je dankbaar voor bent. Doe dit 21 dagen lang. Doordat je weet dat je iedere dag drie dingen op moet schrijven waar je dankbaar voor bent, train je je brein om meer te focussen op de positieve zaken in je leven.
  • Lach vaker, zelfs een neplach zorgt er al voor dat je anti-stresshormonen aanmaakt.
  • Prikkel je zintuigen, dus luister naar mooie muziek, steek een geurkaars aan, eet iets lekkers of neem een massage. Verwen ook je ogen met een mooi schilderij of kijk naar schattige baby- of kattenfilmpjes,

Een vaak gehoord advies is “je moet goed opletten dat je niet over je grenzen gaat”.  Maar hoe weet je waar die grens ligt? Vaak merk je pas dat er een grens was op het moment dat het te laat is.

Albert: Door steeds heel bewust naar je lichaam te luisteren: als je drie keer per week een paracetamol nodig hebt omdat je hoofd uit elkaar klapt, dan is dat al lang een grens. Of die rugklachten die maar blijven aanhouden, ook dat is een grens. Er branden eigenlijk voortdurend lampjes op je dashboard, maar ben je bereid daar naar te kijken? Je kan het eindeloos uitstellen om er iets mee te doen, maar de signalen zijn al lang gegeven. De meeste mensen plakken gewoon een sticker over hun ‘lampje op hun dashboard’, zodat ze hem niet zien en ze gewoon door kunnen rijden. Als er bij je auto een lampje gaat branden parkeer je hem langs de weg en bel je de ANWB, maar zodra het over ons lichaam gaat, gaan we er van uit dat we onoverwinnelijk zijn. Maar je weet precies wanneer je 3 slapeloze nachten hebt gehad en je moeilijk je bed uit komt….dat is een signaal. Luister dus naar je lichaam!

Als jij zelf voelt dat je op moet laden en voor balans moet zorgen; wat doe jij dan?

Albert: Voor mij is dat door me terug te trekken in de natuur. Ik ga morgen 14 dagen naar de Andes, tussen de sjamanen en daar ga ik me helemaal onderdompelen in de zuurstof en de stilte. Heerlijk!

Mis nooit meer iets van Holistik!

Schrijf je met de knop hieronder in voor onze newsletter & never miss a single story.
Ja, houd mij op de hoogte!
Vond je dit een leuk artikel? Deel het!

Gerelateerde artikelen

NIEUWSBRIEF
Vul hieronder jouw e-mailadres in en wij sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen!
INSCHRIJVEN