Bijnieruitputting: bekaf als de dag nog moet beginnen…

by Evelyn van Hasselt 31.08.2017

Als er twee organen zijn die je liever niet wilt uitputten, dan zijn het je bijnieren wel. Deze kleine kliertjes produceren meer dan 50 hormonen en zijn behoorlijk bepalend voor hoe je aan een nieuwe dag begint…

Bijnieruitputting: wat is het?

Om te begrijpen wat bijnieruitputting is, moet je eigenlijk eerst weten waar je bijnieren zitten en wat hun functie is. Je bijnieren zijn twee kleine organen die als een soort kapje bovenop je nieren liggen. Ze wegen elk ongeveer 5 gram en zijn grijsachtig van kleur. Je bijnieren hebben een super belangrijke functie: ze produceren meer dan 50 verschillende hormonen, waaronder cortisol. Je bijnieren maken dit ‘stresshormoon’ de hele dag door aan en volgen daarbij het dag- en nachtritme. ‘s Ochtends bij het opstaan is je cortisolspiegel het hoogst. In de oertijd was dat het moment dat je – in een relatief gevaarlijke omgeving – op zoek moest gaan naar voedsel en dus klaarwakker en super alert moest zijn. Gedurende de dag wordt er steeds minder cortisol geproduceerd en rond 22.00 uur heeft je cortisolspiegel een dieptepunt bereikt. Je lichaam en geest zijn dan tot rust gekomen en maken zich op om te gaan slapen. Je kunt cortisol met andere woorden zien als een hormoon dat je in staat stelt om met stress om te gaan. Dit maakt de toestand van je bijnieren (je cortisol fabriekje) behoorlijk bepalend voor hoe je je gedurende de dag voelt.

Mis nooit meer iets van Holistik!

Schrijf je met de knop hieronder in voor onze newsletter & never miss a single story.
Ja, houd mij op de hoogte!

Hoe ontstaat een bijnieruitputting?

Hoewel je bijnieren dus dag in dag uit druk in de weer zijn met het produceren van cortisol ontstaat een bijnieruitputting niet zomaar. Heb je een uitgebalanceerd leven met zo nu en dan een drukke periode? Dan hoef je je over uitgeputte bijnieren echt geen zorgen te maken. Een bijnieruitputting ontstaat meestal pas als jaren lang dealt met te veel stress en er gedurende een lange periode te veel cortisol wordt aangemaakt. Op gegeven moment raken je bijnieren uitgeput en maken ze niet te veel, maar juist te weinig cortisol aan. En dan beginnen vaak de problemen.

Symptomen van een bijnieruitputting

Om een bijnieruitputting te herkennen, is het belangrijk om te weten wat de symptomen zijn. Als je telkens moe bent bij het opstaan, ook na een goede nachtrust, zou er een belletje moeten gaan rinkelen. Herken je ook onderstaande symptomen? Grote kans dat je bijnieren moeite hebben met het produceren van de juiste hoeveelheid cortisol:

Oplossingen

Herken je bovenstaande symptomen? Negeer ze alsjeblieft niet en onderneem actie. Wat je op korte termijn zou kunnen doen is er voor zorgen dat je voldoende vitamines en mineralen binnenkrijgt. Vooral vitamine C, vitamine B en magnesium ondersteunen vermoeide bijnieren. Het is wetenschappelijk aangetoond dat vitamine C het negatieve effect van stress op je immuunsysteem vermindert en helpt bij vermoeidheid, depressie en angstgevoelens. Daarnaast verlaagt het stoffen die chronische ontstekingen stimuleren en bestrijdt vitamine C virussen. Alle B vitamines in een Vitamine B complex ondersteunen je bijnieren, de vitamines B3, B5 en B6 in het bijzonder. Deze 3 vitamines verbeteren je bijnierfunctie, stimuleren een goede nachtrust, balanceren de hormoonwaardes en verhogen de cortisol productie. Ook magnesium (400 mg per dag) is een aanrader als je kampt met bijnieruitputting. Zodra je lijf stress ervaart, plas je namelijk 4 keer meer magnesium uit dan normaal. Maar let op: door het innemen van extra magnesium kan een tekort ontstaan aan een ander belangrijk mineraal: kalk. Daarom is het slim om naast 400 mg magnesium óók 400 mg calcium te slikken. En dan het liefst voor het slapengaan.

De bron

Hoe belangrijk supplementen ook zijn, het slikken van een handjevol pillen is natuurlijk niet de oplossing. Wil je écht iets doen, dan zul je op zoek moeten gaan naar de bron. Hoe komt het dat je zoveel stress ervaart en je bijnieren oververmoeid zijn of zelfs helemaal uitgeput? Ligt het aan een overvolle agenda? Of speelt er meer? Want ook lange periodes van boosheid, angst, schuldgevoelens, depressie, te veel (duur)sporten, slecht slapen, ongezonde voeding en een verstoord dag-nachtritme kunnen stress veroorzaken. Wat de oorzaak ook is, steek je kop niet (langer) in het zand. Want van afgepeigerd aan een nieuwe dag beginnen wordt niemand blij.

Mis nooit meer iets van Holistik!

Schrijf je met de knop hieronder in voor onze newsletter & never miss a single story.
Ja, houd mij op de hoogte!
Vond je dit een leuk artikel? Deel het!

Gerelateerde artikelen

NIEUWSBRIEF
Vul hieronder jouw e-mailadres in en wij sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen!
INSCHRIJVEN