Ayurveda: met deze 6 basisregels maak je je spijsvertering ijzersterk

by Jeroen Mei 22.11.2016

Ayurveda is een eeuwenoud gezondheidssysteem, maar actueler dan ooit. Vandaar dat we ayurvedisch therapeut Jeroen Mei regelmatig vragen een aantal Indiase wijsheden met ons te delen. Over hoe je je spijsvertering ijzersterk maakt bijvoorbeeld.

Ayurveda: zó maak je je spijsvertering ijzersterk

Je zou Ayurveda bijna de wetenschap van de spijsvertering kunnen noemen. In deze oude gezondheidsleer wordt een goede werking van het maag- en darmstelsel zelfs gelijk gesteld aan een sterke gezondheid! Dat wil niet alleen zeggen dat je vrij bent van klachten, maar óók dat je je vitaal en energiek voelt. Wie kijkt naar het aantal reclames op radio en televisie om maagzuur te remmen, oprispingen tegen te gaan en andere spijsverteringsklachten de kop in te drukken, kan echter de conclusie trekken dat het met onze vertering niet al te best gesteld is. Het punt is dat middeltjes waar reclame voor wordt gemaakt vaak niet meer doen dan symptomen bestrijden. De oorzaak van indigestie pakken ze niet aan. Zou het niet veel slimmer zijn om te kijken naar de achterliggende redenen van maagzuur, misselijkheid, gasvorming, rommelende darmen, krampen en obstipatie?

Nooit meer iets missen van Holistik? Like dan de Holistik Facebook pagina

Spijsvertering

Er kunnen veel redenen ten grondslag liggen aan voornoemde klachten, maar een sterk spijsverteringsvuur (agni) kan in ieder geval veel problemen voorkomen. Een goed brandend verteringsvuur voorkomt onvolledige verbranding van voedsel waardoor ‘slakken’ (toxische restproducten van de vertering, ofwel ‘ama’) achterblijven in de darmen. Volgens Ayurveda is ama de belangrijkste oorzaak van alle ziektes! Gelukkig kun je je agni (spijsverteringsvuur) zelf sterker. Deze 6 basisregels voor een gezonde spijsvertering helpen je op weg:

1) Stop met het eten van tussendoortjes en beperk je tot drie maaltijden per dag
Geef je maag en darmen de tijd om je maaltijd volledig te verteren. Dit duurt gemiddeld drie tot zes uur, afhankelijk van wat je gegeten hebt en wat je body-mind type (Vata, Pitta of Kapha) is.

2) Eet ’s middags je grootste maaltijd
Tussen twaalf en één uur ’s middags is je spijsverteringsvuur op maximale sterkte. Doe daar je voordeel mee!

3) Maak je maaltijden niet te complex
Vermijd het eten van teveel productgroepen door elkaar, hier raakt je maag van in de war. Je draait ook niet de bonte en de fijne was door elkaar!

4) Overeet je niet
Laat liever een kwart van je maag leeg zodat er ruimte overblijft voor je maag om zijn werk te doen.

5) Drink geen koude dranken (met ijs) deze blussen letterlijk het vuur
Een glas gekookt water, dat je gedurende de maaltijd opdrinkt, is meer dan genoeg vocht.

6) Eet niet (of minder) als je emotioneel of overstuur bent
Je moet eerst je emoties ‘verteren’ voor je lichaam voedingsstoffen optimaal kan opnemen.

Weet je niet wat jouw body-mind type is? Lees dan dit artikel van Jeroen waarin hij precies uitlegt wat het verschil is tussen Vata, Pitta en Kapha. En dit artikel waarin Jeroen uitlegt wat je body-mind type en stress met elkaar te maken hebben, vind je ook vast interessant!

Nooit meer iets missen van Holistik? Like dan de Holistik Facebook pagina

Kijk voor meer informatie en de praktijk van Jeroen op: www.praktijkvoorayurveda.nl

Vond je dit een leuk artikel? Deel het!

Gerelateerde artikelen

NIEUWSBRIEF
Vul hieronder jouw e-mailadres in en wij sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen!
INSCHRIJVEN