Ayurveda en je spijsvertering: Ga jij wel vaak genoeg?!

by Jeroen Mei 08.03.2017

Ayurveda is een eeuwenoud gezondheidssysteem, maar actueler dan ooit. Vandaar dat we ayurvedisch therapeut Jeroen Mei regelmatig vragen een aantal Indiase wijsheden met ons te delen. Dit keer over je spijsvertering en hoe vaak je eigenlijk naar de WC zou moeten gaan. Want een gezond ontlastingspatroon kan veel gezondheidsproblemen én ongemakken voorkomen.

Ayurveda en spijsvertering: Ga jij wel vaak genoeg?!

Ayurvedisch gezien spreken we van een gezond ontlastingspatroon wanneer je elke dag minstens één keer op de wc zit (twee keer is ook prima). In de reguliere geneeskunde wordt er echter pas gesproken van verstopping wanneer je minder dan drie keer per week een bezoek brengt aan het kleine kamertje… Omdat in de ayurveda een goede spijsvertering – en dus ook een regelmatige, dagelijkse stoelgang – de basis vormt voor een goede gezondheid, ligt de norm hoger. Want een dagelijkse gang naar de wc kan veel gezondheidsproblemen én ongemakken voorkomen…

Vata-verstoring

Constipatie wordt in de Ayurveda aangemerkt als een vata-verstoring (de zetel van Vata is de dikke darm!) waarin eigenschappen als droogheid en hardheid tot uiting komen. Constipatie kan samengaan met buikpijn, een harde buik, winderigheid, overloopdiarree, opzwelling, hoofdpijn en ook een slechte adem. Het kan ook tot opname van gifstoffen in de dikke darm leiden. Door verstopping kan de ontlasting pijnlijk zijn en kunnen aambeien ontstaan. Langdurige constipatie kan chronische ziektes veroorzaken, zoals reumatische aandoeningen. Alle reden dus om een dagelijkse stoelgang na te streven.

Mogelijke oorzaken

Er kunnen veel zaken de oorzaak zijn van constipatie. Het kan liggen aan te weinig vezels in het dieet, onvoldoende inname van vocht of te weinig lichaamsbeweging. Maar ook: aandrang negeren, medicijngebruik, stress, te weinig beweging, een voedingspatroon dat niet past bij de persoonlijke constitutie (ieder mens is immers anders), eten dat niet past bij het seizoen, of een vata-verstoring zoals het Irritable Bowel Syndrome (spastische darm). Weet je niet wat jouw constitutie is (vata, pitta of kapha)? Hier vind je meer uitleg over je body-mind type.

De beste remedie

De beste remedie om constipatie te verhelpen is een vata verzachtend voedingspatroon (warm, zachte gekookt eten met een beetje olie). Een dieet dat Vata verergert bestaat uit koud voedsel, koude dranken, rauwe salades, gedroogd fruit en de meeste bonen. Kies daarom voor warm, gekookt, gebakken, gesauteerde voeding en bereid dit met wat olie of ghee. Naast gekookte groentes zijn warme dranken een aanbeveling.

Wat kun je nog meer doen? 4 tips

1) Fruit, fruit, fruit

Behalve dat fruit veel vitamines bevat, is het rijk aan vezels en vocht. Eet dus veel vers (seizoens-)fruit. Omdat fruit niet zo goed combineert met andere voedingsmiddelen, liefst een uur voor de maaltijd of een paar uur erna. Twee rijpe bananen eten tussen de maaltijden kan constipatie al verlichten. Ander goed fruit: appels, deze reguleren de darmen. Pruimen en perziken hebben een laxerende werking. Hetzelfde geldt voor ananassap. Ook een handje rozijnen, minstens een uur na de maaltijd, werkt laxerend.

2) Eet meer vezels

Vezels vind je met name in groentes, fruit en granen. Voeg extra tarwe- of haverzemen of havermout toe aan je dieet, bijvoorbeeld als ontbijt.

3) Melk voor het slapen gaan

Drink een beker warme koe- of geitenmelk met een theelepel ghee voor het slapen gaan. Let op: sojamelk, havermelk, amandelmelk en kokosmelk is geen melk (melk komt van een dier!).

4) Wees voorzichtig met laxeermiddelen

Laxeermiddelen zijn meestal niet meer dan een tijdelijke oplossing (symptoombestrijding) en ze kunnen op termijn verergering geven van je klachten. Wil je je spijsvertering verbeteren of houd je ondanks aanpassingen in je manier van eten en leven problemen, neem dan vooral contact met de Spijsverteringskliniek via praktijkvoorayurveda.nl. Samen nemen we dan jouw eet- en leefstijl onder de loep.

www.praktijkvoorayurveda.nl

Vond je dit een leuk artikel? Deel het!

Gerelateerde artikelen

NIEUWSBRIEF
Vul hieronder jouw e-mailadres in en wij sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen!
INSCHRIJVEN