Haal alles uit je vakantie met deze ayurvedische anti-jetlag tips

by Jeroen Mei 26.07.2017

Een ontregeld slaappatroon, een droge huid, oedeem, verstopping, slechte circulatie, een gebroken gevoel… Lange reizen met het vliegtuig kunnen een sterk ontregelend effect op je lichaam hebben. Je op grote hoogte verplaatsen met een geweldige snelheid brengt iets lichts, mobiels en zweverigs in je lichaam teweeg. Kortom: hoe vlieg je zonder jetlag volgens de Ayurveda?

Haal alles uit je vakantie met deze ayurvische anti-jetlag tips

De bewegingen van het vliegtuig, en het verplaatsen er van op grote hoogte met een flinke snelheid, geeft Vata verstoring in het lichaam. Vata is opgebouwd uit de elementen lucht en ether en vliegen is… inderdaad ook lucht en ether. Bedenk dat Vata ook staat voor beweging en je begrijpt dat zonder maatregelen teveel Vata in het lichaam na een lange vlucht bijna onvermijdelijk is. En dat geeft de klachten zoals genoemd.

Gouden regel

In de Ayurveda kennen we een gouden regel die even logisch als simpel is: het tegenovergestelde balanceert. Staat vliegen voor hoogte, droogte, beweging en kou (sterke Vata verstoorders), dan vinden we de remedie in rust, vocht en aarding. Voor, tijdens en na een vlucht kun je de volgende maatregelen treffen om een jetlag (of in ieder geval de ergste symptomen) te voorkomen. Het verschil is op z’n minst een slok op een borrel. Alleen, die borrel dus even niet als je vliegt! Eet de dag voor je vliegt makkelijk te verteren voeding die aardend, warm en vochtig is. Bijvoorbeeld warm bereide groenten met rijst, groenten met granen, soep of havermoutpap. Eet geen zwaar verteerbaar voedsel zoals vlees, zuivel, gefrituurd of vet eten. En liever ook geen droog, bros of krokant eten zoals crackers, nootjes of koude rauwe salades. Dit werkt allemaal constipatie in de hand, net als vliegen.

Smeren met vet

Smeer je lichaam op de dag dat je vliegt in met een rijke vettige bodylotion of olie. Smeer je oren in met wat sesamolie (de mild ruikende pure variant uit de natuurwinkel, niet de geparfumeerde smaakmaker uit de supermarkt). Nog beter, maak er een uitgebreide massage van. Dit zorgt voor aarding van het lichaam. Drink een uur voor je vliegt een kop gember thee of neem een paar gembercapsules in met heet water.

Bestel de vega maaltijdoptie

Tijdens de vlucht kies je voor een vergelijkbare maaltijd als de dag van tevoren. Neem zelf eten mee of vraag naar de vegetarische maaltijdoptie. Kijk in elk geval uit voor onverenigbare voedingscombinaties. Drink om de twee uur minimaal twee glazen (gekookt, voorkeur) water. Geen cafeïnehoudende thee of koffie (sterke Vata verstoorder), dit droogt het lichaam nog verder uit. Alcohol voor of tijdens de vlucht is echt een no go (qua Vata verstoring valt dit in de categorie BOM!).

Zittend yoga doen

Veel vliegtuigmaatschappijen hebben in het on board programma voorbeelden en filmpjes van yogaoefeningen die je kunt doen in je stoel. Echt een aanrader als je fit wilt aankomen. Een alternatief is wat rek- en strekoefeningen in het gangpad of improviseer (als je bekend bent met yoga) wat torsies die je vanuit je stoel kunt doen. Houd de dag na je vlucht het voornoemde eetregime aan. Smeer je voorhoofd en voetzolen in met wat (sesam)olie, loop met je blote voeten op gras en volg meteen het slaap- en eetritme van het land waar je bent. Om Vata te verzachten kun je nog een kop warme melk nemen met een snufje nootmuskaat en een snufje gember. Neem je voornoemde maatregelen zo goed mogelijk in acht, dan kom je een stuk fitter aan en heb je minder last van het tijdsverschil. Have a safe and happy flight!

praktijkvoorayurveda.nl

Vond je dit een leuk artikel? Deel het!

Gerelateerde artikelen

NIEUWSBRIEF
Vul hieronder jouw e-mailadres in en wij sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen!
INSCHRIJVEN