Futloos? Deze 10 Ayurvedische eetregels geven je een powerboost

by Jeroen Mei 25.01.2017

Ayurveda is een eeuwenoud gezondheidssysteem, maar actueler dan ooit. Vandaar dat we ayurvedisch therapeut Jeroen Mei regelmatig vragen een aantal Indiase wijsheden met ons te delen. Deze keer: 10 ayurvedische eetregels waardoor je direct meer energie krijgt!

Futloos? Van dit eten krijg je weer energie!

Een gebrek aan energie is misschien wel de meest gehoorde klacht in mijn praktijk. Vaak hebben patiënten dan ook duidelijke lichamelijke klachten waar dit mee samenhangt. Maar ook zonder specifiek aandoening kampen veel mensen met een energiegebrek. De oorzaken kunnen legio zijn. Vaak denken/hopen mensen dat er één aanwijsbare oorzaak is, bijvoorbeeld een specifiek vitaminetekort (populaire theorie op dit moment). De kans is echter veel groter dat het voedingspatroon en leefwijze de verklarende factor is waarom iemand zich moe en futloos voelt. Wat je eet, wanneer, hoe vaak zijn van grote invloed. Wil je energieker in het leven staan, dan begint het bij de volgende 10 ayurvedische basisregels om goed in je energie te zitten.

Nooit meer iets missen van Holistik? Vergeet dan niet onze Facebook-pagina te liken, je in te schrijven voor onze Newsletter.

1) Fruit op een lege maag

Vers fruit en groentes geven direct veel energie en zijn licht verteerbaar. Dit in tegenstelling tot dierlijke eiwitten zoals zuivel en vlees die vaak uren en nogal zwaar op de maag liggen voor ze worden afgegeven aan de dunne darm. Een appel daarentegen wordt binnen een uur afgegeven aan het darmstelsel. Kies zoveel mogelijk voor groente en fruit uit het betreffende seizoen. Aardbeien, pruimen, perziken en kersen in de zomer. Bessen en appels in de herfst en winter. Eet drie stuks fruit en 3 à 4 ons groenten per dag. Eet fruit altijd op een lege maag.

2) Groenten verhitten

Het is belangrijk dat je groenten wokt, bakt, kookt of sauteert, met andere woorden verhit. Dit ‘voorverteren’ maakt het voor het lichaam makkelijker om de voedingsstoffen op te nemen (energiebesparing) en hun energie af te geven (energiewinst). Rauw en koud eten is zwaarder te verteren en veel voedingstoffen worden niet opgenomen, zeker als het spijsverteringsvuur (agni) zwak is.

3) Vermijd voorgesneden

Koop geen voorgesneden producten in de supermarkt. Geplukte en gewassen sla, gedopte sperziebonen of voorgesneden fruit besparen tijd, maar verliezen hierdoor hun levensenergie (prana) die ze ook niet meer kunnen afgeven aan jouw lichaam.

4) Ga voor vers

Vermijd bevroren, ingeblikt en bewerkt eten net als restjes van de vorige dag. Ook hier is de overgebleven prana minimaal. Ook eten uit pakjes en zakjes met veel kleur en geurstoffen en E-nummers bevatten geen energie meer. Sterker nog: ze maken je lichaam moe. Koop daarom zoveel mogelijk biologisch en lokaal eten. In ieder geval zoveel als je portemonnee dat toelaat.

5) Let op variatie

Variatie is een ander sleutelwoord voor meer energie. In de ayurveda onderscheiden we zes smaakgroepen: zoet-neutraal, zuur, zout, bitter, scherp en wrang. Zorg dat er binnen een maaltijd zoveel mogelijk van alle smaken vertegenwoordigd zijn. Dit geeft niet alleen een voldaan gevoel in je maag (waardoor je minder snel naar tussendoortjes grijpt) maar vergroot ook de waarschijnlijkheid dat je alle benodigde voedingstoffen binnen krijgt.

6) Let op combinaties

Let op voedingscombinaties! Als iets energieverlies oplevert dan is het wel het draaien van de witte en de bonte was in je maag. Om een paar voorbeeld te noemen; banaan en meloen combineren nergens mee, dus altijd los eten. Melk gaat niet samen met yoghurt en niet met vis. De smaak zuur en vis combineert ook slecht. Net als vlees en granen.

7) Stop met tussendoortjes

Stop met het eten van tussendoortjes, je spijsverteringsstelsel draait hierdoor de hele dag overuren. Beperk je maaltijden (afhankelijk van je constitutie: vata, pitta of kapha) tot twee of drie per dag. Mensen met een kapha constitutie kunnen vaak het ontbijt overslaan! Een keer per dag fruit tussendoor eten kan wel!

8) Kap met cafeïne

Vermijd cafeïne, deze stof tref je niet alleen aan in cola, koffie en thee, maar ook in groene thee. In kruidenthee, wat feitelijk geen thee is, zoals kamille, venkel zitten geen stimulerende middelen. Cafeïne is een belastende en toxische stof voor de lever en de nieren. Het geeft een korte oppepper maar levert per saldo energieverlies op.

9) Zoek zorgvuldig

Zoek restaurants en afhaaladresjes zorgvuldig uit. Gebruiken ze biologische producten? Wordt er dagelijks vers gekookt? Wat voor mensen werken er (hun energie zit in jouw eten)? Wordt er met aandacht en liefde gekookt?

10) Vermijd energiekillers

Echte energiekillers? Gefrituurd eten, teveel vet, vlees, oud en opgewarmd eten en alcohol. En tot slot hebben we nog stress, die staat als energiekiller met stip bovenaan! Yoga en mediatie kunnen dan heel behulpzaam zijn…

Wil je meer weten over ayurveda en spijsvertering, bezoek De Spijsverteringskliniek: www.praktijkvoorayurveda.nl

Meer lezen van Jeroen? Check dan ook vooral deze artikelen:

Ayurveda: welk type ben jij?
Ayurveda en stress
Ayurveda en je spijsvertering: 6 tips
Ayurveda en onverenigbare voedingscombinaties
Ayurveda en een jetlag

Nooit meer iets missen van Holistik? Vergeet dan niet onze Facebook-pagina te liken, je in te schrijven voor onze Newsletter.

  • Vond je dit een leuk artikel? Deel het via:
NIEUWSBRIEF
Schrijf je in voor onze newsletter & never miss a single story. We houden je op de hoogte!
INSCHRIJVEN